M1000

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Är det någon som har lyckats åtgärda problemet med att M1000 käkar remmar?
Isf hur gjorde ni?

Extra motor fästen?
Torque Stop?
Ner drevning?
Ventilation?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
vet inte om problemen är samma som på M8. Men då jag plockade ut min så gick det 4 remmar på 2 månader. fick såklart ut nya remmer hela tiden på garantin. Men jag hade även ett variatorskydd som lossnade hela tiden, så jag avverkade 3st apv motorer på denna tiden.

Lämnade in den efter varje rem, men dom fick inte till problemet. Till slut då dom fick ordning på det så körde jag på en rem i 300 mil. 70 turbomil.

Som jag förstod det var det motorfästena som va fel. Så dom fick modifiera lite för att kunna linjera variatorn korekt efter linjeringsverktyget.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
kärt problem som verkar drabba vissa maskiner men inte andra.
har boxats en hel del med det problemet och "tror" att det är fixat nu.

testat en hel del. hårdare motorkuddar, linjering, (två olika ställen med samma resultat) olika remmar, olika sekundärvariatorer,
olika helix och fjäder, två olika primärvariatorer, ventilation, inkörda remmar efter konstens alla regler. osv osv.

mina remmar höll ca 30 mil oavsett. började tom känna att man var tvungen att sluta mobba skobydoo grabbarna.

nu har jag iaf kört 70-80 mil på den rem jag har nu. vad som har fungerat bäst (för mig) var att byta
sekundärvariator till en stm tuner secondary. 11" diameter mot 10.6" orginal. så man får en "nerdrevning" på köpet.
den tillsammans med "rätt" helix och fjäder verkade fixa problemet.
tror att en del av problemet ligger i för mycket remtryck. en mjukare secfjäder och en flackare helix är enligt mig att föredra.
man känner att remmen går mycket kallare nu än tidigare. även om den fortfarande blir ganska varm.

www.snowest.com har kilometervis med text om m1000 och remproblem. verkar som sagt drabba vissa maskiner men långt ifrån alla.
olika personer löser problemet på olika sätt. ett rätt irriterande problem med andra ord.

(minns inte vad snowmobile har för policy angående att länka till andra forum. men det går inte att återge dom tips som ges där i ett enkelt foruminlägg. därför ville jag berätta att det finns väldigt mycket bra info om den här ämnet där. hoppas det är okey.)