M performence

skoter_tokan

Välkänd medlem
31 okt 2007
270
0
16
Norrtälje/Messlingen
Hej. är det någon som lämnat in sin skoter till mulle i mora för uppdateringen ? motorn ska bli kvickare och svara snabbare på gas mm samt nya grejor i displayen . Låter mycket bra och funderar starkt på det samt att köpa till ett v kitt.

allt detta för ca 6500kr

Någon som gjort detta som kan ge för och äventuellt nackdelar ?

Tråkigt att säsongen e över nu :(
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
+ En bekant lämnade in sin Summi 800RR (kan det vara en 2007'a) och han upplevde stor skillnad.. Gick mycket lättare på rullen så mätt med rumpan vart det stor skillnad..

- Pratade med en handlare som sa att om de (vilket de gjorde) kollade och såg att man uppdaterat mjukvaran så var de tillhandahållna att inte reparera på garantin..

Han lär väl mappa om skotern och lägga allt närmare gränsen och ta bort ev miljöhänsyn i mapparna som finns (går skotrar i closed loop eller open loop, sitter väll ingen AFR mätare (bredbandslamba) i avgassystemet utan endast avgastemp?).. Ja hur som, antingen mappar han om eller så justeras värdena som skotern justerar mappen mot.. Jag är övertygad om att det funkar men högre effektuttag kommer alltid till en kostnad någon annan stans..

Själv funderar på att någon dag åka in och prata med han och höra vad han säger.. Själv mappar jag glatt om bilar så varför jag tvekar med skotern vet jag inte riktigt.. Hemsidan är ju minst sagt sjuk arrogant skriven så bara den skrämde iväg mig.. Men det kanske löser sig om man pratar med honom..
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
vad jag förstår blir skillnaden större på 800r än 800 e-tec.

Ski-doo handlarna kan inte se att något är ändrat. dom kan endast se att mulles dator varit inkopplad i skotern inget mer. Du kan tillochmed uppdatera programvaran hos din åf utan att mulles ändringar försvinner.

det handlar mest om miljö kravs ändringar men är inte så han pratar öppet om exakt vad han gör så jag vet inte i detalj vad han gör så jag vet vad som påverkas eller inte.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag tror bara nu men för att klara utsläppskrav så borde väl motorn vara snålt ställd.

Att BRP skulle fetta på för att klara kraven och mulle snåla in för att få HK och att Mulles programvara då skulle slita mer på motorn känns galet. Jag tror det är tvärtom, BRP snålar in och Mulle ställer in så motorn går som den ska.



Tycker jag men va vet jag :)
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
har mulles box och när jag pratade med han sa han att dom som kom till sverige var "nerstrypt" till ca 130 hp och med upgraderingen skulle den bli närmare dom utlovade 150 eller vad det är, snålare bestyckning följde oxå mä.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jag är sjukt sugen på att prova..

I övriga

Skidoo handlarna kan inte se - det tror jag att de kan, klart det inte står mulle har fipplat, men alla moderna sprut loggar värden så det är klart man, om man vill och orkar) kan se att den antingen gått på en annan mapp eller styrt på andra värden.. Chansen att någon kollar kanske är minimal i och för sig

Miljökraven är säkert en viktig faktor.. Frågan är ju om BRP kanske fettar på med bensin för att smörja och på så sätt kunna ställa ner oljan som förorenar mer? Oavsett om det är så eller tvärtom så borde man kunna öka effekten på ett bra sätt och han lär väl sikta på ett bra AFR värde oavsätt.. Men det är inte vad jag menar.. 150 hk som används belastar vev, kolvar, matta, drivhjul mer än vad 130 hk gör.. Så mer hk sliter alltid mer på något..

Angående HK, någon lär väll bänka skotrar för skoj skull.. Att man skulle kunna sälja en skoter med 130 hk och säga att den har 150 utan att någon skriver om det känns märkligt, nästan otroligt?? Och om det är så så vill jag att de sänker försäkringskostnaden..

Jag röstar på att några provar och avlägger rapport..
 

cad

Aktiv medlem
11 dec 2010
90
0
6
säter
det funkar kanon otroligt acc
0-145km vid hårt före lätt skidres hela vägen
0-100km på ett par sekunder
absolut värt pengarna
 

Setra415

Medlem
20 feb 2013
24
0
1
Avesta
Måste lägga mig i lite.
Har haft och har nu programmerad box, helt klart blir det stor skillnad. Största skillnaden märks nog på 800r kan jag nog tycka. Då den ströp effekten efter en stund, släppa och ta om så var effekten tillbaka igen men efter programmering konstant effekt och matade på som bara f--. Rappare och bättre bränsle ekonomi på köpet.
800 etec är ju från början helt annorlunda i "sättet". Upplevs sävligare från start men finns effekt. Blir betydligt bättre på mellanregister och rappare.
Mera hk? Ja inte vet jag men mera vikt går det åt iallafall på mina maskiner.
Utan att tveka är det helt klart mest för pengarna när vi talar om motor tillbehör. Du får också alla funktioner upplåsta, bara det är värt pengarna. Vem vill inte ha en riktig tempmätare på vårkanten.
Har haft flera som provkört mina och mer eller mindre åkt direkt dit och fått det fixat.
Garanti? Ja som med allt annat när det gäller garanti på en skoter gäller det att ha god hand med sin handlare.
Att det syns? Ja att någon varit in och låst upp funktioner är inte förbjudet. De som jobbar med vattenskotrar och har rätt kunskap och tillträde har samma möjlighet. Det VET jag.
Vad som görs tänker jag inte gå in på men vet ganska bra vad han ändrar på. Ni som har lite eget motorkunnande kan säkert förstå själva annars bry er ej. Men en sak är väldigt säker och det är att det skiljer väldigt mycket på tillvägagångssättet mellan r och etec, något att tänka på då man diskuterar om vara eller inte vara.
Nu blev det bara 800 här då det är det jag själv åker men ni som åker 600 har faktiskt mest att tjäna. För den går RIKTIGT bra efter lite pill om man jämför med en std 800.
Till dig som undrar kan jag bara rekommendera dig att pröva, är du inte nöjd tar han bort det (gjorde det förr iallafall har jag för mig)

Precis som med allting annat så finns det alltid olika åsikter. Det här är min.
Nä nu ska jag ut o lasta för vintern är inte slut trots att man bor där man bor, ha de.
 
Last edited:

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Håller med Setra. Satt själv och funderade på att svara men tyckte att det finns nog ett 50-tal inlägg redan i andra trådar. Men vi kör en till. Ja 130 hk ger inte 800e-tec utan det var 800r powertech där de flesta bromsade 125-135hk observera att det skiljer i bromsbänkar och hur man bromsar. Men som Setra säger så störst skillnad blir det på 800r motorn då den faktiskt är "strypt" i sverige. Sen finns det jättemycket att hämta i en 600 e-tec med ny programvara. Minst skillnad blir det på 800e-tec (effektmässigt) men det blir en helt ny skoter. Den svarar mycket bättre, drar mer vikt och får en mycket roligare karaktär. När jag bytte från 800r till e-tec blev jag grymt besviken, nu med senaste programvaran så är jag riktigt nöjd.
Jag har åkt med Mulles program i alla mina skidoon. Har haft pipor, v-force, rk-tek-cudneytoppar, y-rör.
Kostar en jävla massa pengar och ger inte speciellt mycket. Visst det ändrar karaktären och du kan få bättre vrid etc. Men originalpiporna på nyare skidoo är fruktansvärt bra. Det enda som inte är bra är mappningen. Och det som ändras är inte förvrängning av värden eller kringå säkerhetsgivare. Det är det bara separata boxar typ powercommander etc som gör. Eftersom jag vet en del om hur och vad som görs så är jag helt övertygad om att motorn både går och mår bättre, den har en mycket roligare karaktär och kommer att hålla längre. Enda nackdelen är att du måste faktiskt vikta om variatorn för att slippa övervarv. Så att satsa 3500kr är riktigt bra investerade pengar. Vad gäller variatorsetupen så fungerar den setupen som Mulle rekomenderar riktigt bra. Nu är det är en smaksak hur man vill ha setupen. Men en sak gäller alla och det är att skruva ur 413 ramperna och kasta dom så långt ni kan. Ni behöver inte oroa er för att skada någon när ni kastar, för dom är så mesiga så dom kan inte skada någon......
Ps. Mulle börjar nu få programmera boxar åt jänkarna. Då ryktet sprider sig.
 
Last edited:

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Kan ju bara inte låta bil å drömma sej bort lite nu på vårkanten när snön är borta osv...
SPIs pipa ger inte en massa toppeffekt, men ett bra mellanregister har jag läst mej till...
Mulles optimering ger mer skjuts från botten... Ingen som provat SPI + Mulles optimering? Tänkte om de då blir dubbel glädje eller bara kattskit?
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Om man funderar på om ett "trim" funkar eller ej, så har alla skotrar en egen bromsbänk!
Jo variatorn, se det lite enkelt som att om man får lägga till vikt för att hålla varvtalet på
rätt RPM så gav det effekt.
Att trimma utan att justera variatorn är att kasta pengar i sjön.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Kan ju bara inte låta bil å drömma sej bort lite nu på vårkanten när snön är borta osv...
SPIs pipa ger inte en massa toppeffekt, men ett bra mellanregister har jag läst mej till...
Mulles optimering ger mer skjuts från botten... Ingen som provat SPI + Mulles optimering? Tänkte om de då blir dubbel glädje eller bara kattskit?
j
Jodå SPI och Mulles funkar bra ihop. Blir klart rappare på mellan, men topppen blir lite sämre.
Jag gillar nog originalpipan bättre, dessutom måste SPI pipan vara riktigt varm för att leverera.
Men prio är ju att få variatorerna att fungera.
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Har en -14 Freeride med Mulles box. Hann väl inte prova så mycket och det var ofta ganska varmt, men jag är inte så impad. Ev något rappare men annars likvärdig mot både -13 och -14 Lynx Boondocker utan box...
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Jasså de är såpass att toppen blir sämre än standard? Låter ju inge vidare...
Vad menar du med att få variatorerna att funka, sluta ta rem eller optimera prestanda? Tankarna kring team sekundär har ju också fladdrat förbi...
Måste ändå få säjja att ja är riktigt nöjd med skotern som den är, men mycke vill ju givetvis ha mer...
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Jasså de är såpass att toppen blir sämre än standard? Låter ju inge vidare...
Vad menar du med att få variatorerna att funka, sluta ta rem eller optimera prestanda? Tankarna kring team sekundär har ju också fladdrat förbi...
Måste ändå få säjja att ja är riktigt nöjd med skotern som den är, men mycke vill ju givetvis ha mer...
Min erfarenhet av SPI pipan är att den blev rappare, mer klipp på mellanregistret, men tyckte den blev orolig på toppvarven.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Min 11as boondocker med helsystem gick över 10km/h snabbare på 200m mot std, monterade först pipan och då blev den som rappare men drog väl inte mer än 0,5g mer vikt i armarna, sen när jag monterade burken hände nått, fick i med 1g till direkt så jag rekommenderar hela systemet, nackdel är väl en ljudökning mot lättare vikt, högre effekt och möjlighet att spänna kedjan enklare.
I dagens läge och på 12or och nyare så är det nog även läge att montera en power commander för att få maskinen optimal då bränslet inte riktigt verkar räcka utan maskinen vill "safea", dvs korrigera om tändning/sprut för att undvika detonation vilket är bra så inte motorn skär så klart men irriterande att ha en maskin som plötsligt tappar varv och blir tam....
 
Reactions: jw1978

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jo precis, går som bara den två tre testrepor för att helt plötsligt bli seg och trött, blir ju iof så även std men klart mer märkbart med pipa.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Min upplevelse av pipan är att den orkar när original inte orkar. Bättre gassvar men ingen direkt effekt ökning.

Fick med slutburken och trotts att den låter mer så det borde kännas som den går bättre tycker jag gassvaret blev bättre med std burken. Och den låter för mycket med spi burken.
Låter knappt märkbart när man kör själv men du hör på långa vägar om någon långt borta kör med burken. Jag körde en dag och sålde den. (vill inte vara den som hjälper staten med fler skoterförbud)

Jag har monterat SPI grenrör med EGT Uttag men dom verkar ha supit bort Digatron mätaren. Annars hade jag kunnat se på ett ungefär om den går magrare eller ej med pipan så den vill ha mer sås.
Mailade SPI som dessutom säljer powercomander men han sa det inte finns något att hämta för pipans skull.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Vet att spi säger att det inte finns nått att hämta med pcv MEN är övertygad att det finns att hämta, varför funkar det bra på 11an annars?
Sen kan ju mer bränsle även ge utrymme för mer tändning....