M-10

Juhan

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
Luleå Sverige
inga alls, har en edge 500 -03:a med m10 boggie och den går som en dröm, behöver nästan aldrig stå upp och köra hur djupa guppen än är. har ej fått nå genomslag heller.
 

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
[Uppdaterat: Senast editerat den 12-Feb-03 kl 06:46 PM (CET)]Om jag inte minns helt fel så testade Snowmobile edge X i fjol och skrev nåt i stil med: "i usa finns även maskinerna med M10 boggie, inget som man direkt behöver sakna. De är så extremt kopplade så framvagnen ges inte lika stort utrymme till samarbete."
Det beror nog en hel del på vad man ska ha maskinen till skulle jag kunna tro. Hoppar man mycket så passar den bättre men vid ledpiskning så passar den inte lika bra som den "vanliga" boggien, så tolkar åtminstonde jag det.
 

ZR700M10

Medlem
1 jan 2000
35
0
6
Den har fortfarande den bästa förmågan att ta upp tvättbrädegupp, dvs då det blir en massa små pucklar efter varandra.

En annan sak den är otroligt bra på är att ta bort kickback, dvs då chassiet är nere i en grop och sparkar bakut liksom, förekommer nästan inte alls på en maskin med M10.

Mindre bra är den på att flytta vikten snabbt om man släpper gasen. Eller om man gör långa och höga hopp som vid crosskörning.

Sedan är det skillnad på original M10 och de som sitter i Polarisarna, det sitter andra plastblock vid den bakre leden på Polarisarna så de är mer kopplade. Finns kit att köpa för att få till en "äkta" M10.

Tyvärr har jag inte provat nån Polaris med M10, hoppas få göra det snart vid någon provkörning så jag kan jämföra med min maskin.

För mig passar den perfekt. Om du får chansen att prova en M10-maskin, ta den och kör en teststräcka och kör sen en annan maskin samma så märker du vilken skillnad det är.
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
vad jag har hört av en kompis som tävlar med en pro-x -03 så ska visst m10 boogib inte lämpas sig allt för bra på crossbana..

om det var hållbarhet eller funktion minns jag dock inte!
men efter hård ledkörning påstog han att den skulle funka kanon!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Om man aldrig någonsin vill att skidoorna ska lämna marken och man mest finåker led är den bra, ska man bomba och ibland vill lyfta skidorna över knölar och diken så välj nått annat
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
M-10an är en helt underbar boggie enligt mig, går att köra hur ***** fort som helst efter hur kass led som helst å det märks inte.
Boggien fungerar helt underbart efter leden och du kan accelrera fort ur kurvorna eftersom den inte trycker upp skidorna så gillar du att åka FORT så kan jag starkt rekomendera M-10 tror inte de finns någon bättre boggie för just det ändamålet.

Enda den inte är bra på är efter crossbanorna men just därför monterades den inte på crossmaskiner utan på ledräcerna.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
....man kan inte accelerera fort eftersom den fullkopplade konstruktionen inte ger ett enda dyft fäste..... Inte ens polaris har monterat en M10 på nått dom påstått vara en ledRÄSER, dom har monterat det på maskiner avsedda för touringfolket. En ProX-boggi spöar skiten ur en M10 på allt utom att gå mjukt i mystempo sålänge ProX-boggin är inställd rätt. (vill man är det inget problem att få ProX-boggin att "limma" skidorna i backen)
 

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Måste säga att jag är grymt nöjd med min ÄN fast bakre dämparn är praktiskt taget slut, Kan tanka mig att den är bra go vid enduro körning, då det är så galen komfort !