mått på släpvagnar för 2st skotrar

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Hej,håller på att bygger en släpvang av ett husvagnschassie. De ska få plats 2st sportskotrar och jag undrar vilket de vanligaste måtten är.

Har tänkt mig 180cm bred (hjulen innanför) men är lite osäker på längden. som vagnen är nu blir längden 340cm. räcker de? har möjlighet att förlänga släpet, men vill inte att den ska bli onödigt lång och strulig att köra med.

Vad har ni för storlek på era vagnar?
Mvh Fredrik
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Hej,håller på att bygger en släpvang av ett husvagnschassie. De ska få plats 2st sportskotrar och jag undrar vilket de vanligaste måtten är.

Har tänkt mig 180cm bred (hjulen innanför) men är lite osäker på längden. som vagnen är nu blir längden 340cm. räcker de? har möjlighet att förlänga släpet, men vill inte att den ska bli onödigt lång och strulig att köra med.

Vad har ni för storlek på era vagnar?
Mvh Fredrik
340cm räcker, våran är drygt 3 meter, och det ryms, men då sticker skidorna ut fram och bak en del, men 340 räcker lätt.
Edit: Den är dessutom bara 160 bred.
/Mattias
 

Adventure

Aktiv medlem
13 mar 2005
84
0
6
Det beror givetvis på vad för skotarar du skall lasta på släpet. 2 korta maskiner så räcker ett 180*330 cm flak men om man skall lasta 2 st långbandar/moutain maskiner så bör man ha 180*370.
 

Racegubbe

Välkänd medlem
28 okt 2006
114
0
6
Ångermanland
Har ett släp som är 188*380 då har du lite space så dom inte behöver stå upp i varann vid transport.
Har du fram eller bak drift på bilen,så du kan placera skotrarna på släpet ,så du får en bra jämn fördelad vikt för bilen.
Kanske vill ha med ett par dunkar också,du kan iallafall fundera.... Gör den med tipp om det går....skönt. 340*160 är lite väl tajt för två skotrar
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Har ett släp som är 188*380 då har du lite space så dom inte behöver stå upp i varann vid transport.
Har du fram eller bak drift på bilen,så du kan placera skotrarna på släpet ,så du får en bra jämn fördelad vikt för bilen.
Kanske vill ha med ett par dunkar också,du kan iallafall fundera.... Gör den med tipp om det går....skönt. 340*160 är lite väl tajt för två skotrar

Var å svetasade lite idag och den blir 180 bred, Och om jag inte förlänger den så blir den 344 lång. Så man kanske ska ta å förlänga den ett par dm kanske...jag kör quattro men man vill ju ha någelunda fördelad vikt. Skulle vara skönt med tipp fast de blir svårt att bygga på den vagnen, ska lösa de med en ramp som man kan dra ut från släpet.

//Fredde
 

emmes

Välkänd medlem
1 apr 2006
252
0
16
Tja Vi har ett släp Som är 250 (bredden) Och 420 (längden) Och på det får vi plats med En bearcat 550 och en sabercat500 och en M5:a... det kanske e för stort för dig vet ej men tänk frammåt det kanske blir längre skotrar senare i livet^^
 

someone

Välkänd medlem
16 nov 2006
265
0
16
det beror helt på om du ska ha dom på bredden eller en fream och en bak!! men vårat är 190*340 och det räcker men ha det hällst 200 brett!!!
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Tack för alla svar, nu kan jag inte ändra mig, har förlängt de ca 30cm och nu blir de 185x365. ska lägga i golvet naart som blir en vanlig "konstruktionsplywood" 15mm tjock och sen en tunn aluzink plåt på de. kommer nog bli lite halt men får lösa de på annat sätt sen;)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Lite OT men bifogad bild bevisar att det räcker med 120cm ;)
Haha =P Borde nästan få plats med min Edge bak inne i Broncon då om jag tar ut lastgallret så får man ju antingen ha boggien sticka fram mellan säterna eller skidorna som pekar en i sidan ;)
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Du kan ha ett ganska litet släp utan problem.
Jag hadde ena skotern framåt och den andra bakåt.
Båda hadde skidorna utanför kanten, bara du binder ihop dom till en enhet som du sen fäster på flaket är den inga problem :D
 

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Har ett släp som är 180*370. Nån som vet om det går att krångla på tre skotrar på ett sånt släp? Har kört två skotrar på mitt förra släp som var 150*250.
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Hej,håller på att bygger en släpvang av ett husvagnschassie. De ska få plats 2st sportskotrar och jag undrar vilket de vanligaste måtten är.

Har tänkt mig 180cm bred (hjulen innanför) men är lite osäker på längden. som vagnen är nu blir längden 340cm. räcker de? har möjlighet att förlänga släpet, men vill inte att den ska bli onödigt lång och strulig att köra med.

Vad har ni för storlek på era vagnar?
Mvh Fredrik
Har du kollat upp hur mycket det kostar att regga om husvagnen till släpvagn? Jag funderar själv på att bygga ett stort släp (4-skotrar), och för några år sedan kostade reggningen runt 1500kr. Men det kan ju ha blivit dyrare sen dess...