måste man byta topp packningen när man tar av toppen?

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
hej, tänkte att jag skulle skruva av toppen och titta hur kolvarna mår (redtopp motor) men måste man byta topp och cylinderfots packning eller går dom återanvända med bra resultat? finns det annars nån topplocks lim typ loctite man kan använda istället för topp packning? en ny packnings sats med topp och cylindefots packning går ju mest på 1000 spänn.
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
kan ju inte finnas ngn anledning att byta om dom inte är defekta? men har den gått långt och någon är på väg ut så är det bara att passa på när du redan rivit allt
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Om de ser bra ut med lite "färgsläpp" så går det fint att återanvända. Men du ser ändå inte hur kolvarna mår om du tar bort toppen om det inte skulle vara hål i toppen på kolven eller liknande. En kolv måste mätas upp för att du ska kunna avgöra om det avviker från toleranserna.
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
Ja men jag tänkte ta av toppen och lyfta av cylindrarna och titta om det är några ovanligt stora repor eller nått sånt, sen köra ett komp prov så ser man ju om det avviker på dom olika cylindrarna.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Jag vet inte hur det ser ut på just den där motorn men på vissa Polarisar går det ta av cylinder och topp tillsammans utan att skilja på dom, då spar du då bytet av toppackningen.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ja men jag tänkte ta av toppen och lyfta av cylindrarna och titta om det är några ovanligt stora repor eller nått sånt, sen köra ett komp prov så ser man ju om det avviker på dom olika cylindrarna.

FÖRST gör du ett komp-prov. Om dåligt = öppna.

Icke öppna av nyfikenhet.

Man ska ALLTID byta en "öppnad" packning eller o-ring.
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
okej, men finns det nån pasta av nått slag som man kan he dit istället för toppackning om man öppnar? ja har varit med och gjort det på en bil å då användes nån pasta av nåttslag istället för packning och det var på en verkstad så dom slarvade nog inte å gjorde nån fuskpackning me de.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Jag sätter tillbaka opringspackningar minst 10ggr gånger. Jag sprutar alltid på packningsspray model locktite över hela pacningsytan topp även vid oringspackning (finns bara en sort minns ej nr? dock.

Den sprayen är såpass bra att man kan återmontera även stålpackningar minst 3ggr i fyrtaktare förutsatt att man rengör noga och avfettar o sprayar på denna locktite.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Det SKA sitta stålpackningar i både topp o cylinderfot på Redtopen. Det är ett lätt sett o se ifall någon klåpare har vart där o mixtrat.
Man ser ganska tydligt om en stålpackning bör bytas. (färg flagor borta samt den ofta är väldigt skev lr spröd).

Obs, glöm inte o momentdra skiten när du är klar framför allt toppen!