Måste ha likström

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Tja..

Jag har letat lite på internet efter en likriktare för att jag behöver likström till displayen på tempgivaren jag har men blir fan inte klok på vad man ska köpa. Kan tillägga att jag inte kan ett skit om el, förmodligen därför jag inte förstår något när jag googlar..

Men jag behöver iallafall få 12v likström så förmodar att jag behöver en voltregulator också?

Skulle vara riktigt schysst ifall någon skulle kunna länka till en färdig, eller om någon skulle kunna göra ett elschema så får jag be någon jag känner som kan bygga ihop det åt mig.

Tack på förhand.
 

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
på kjell.com köpte jag min likriktare. någon voltreg. behövde iallefall inte jag
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Du borde börja med att kolla vad datablad / spec. säger att ditt instrument behöver klarar av.
Fungerar den men växelspäning, likspäning i så fall i vilka områden (ex. 9-15 vdc ) Hur mycket ström behöver den (200mA - 3A) eller hur mycket effekt (2W - 10W).

Ja, en likriktare (dioder) omvandlar växelspäning till en grov likspänning. Vill man förbättra jämnheten i den så får man filtrerar den. Dock så variera storleken på likspäningen med storleken på växelspäningen.

Vill man reglera / begränsa spänningen ytterligare kan man använda en regulator.

I en skoter sitter en spänningsregulator (voltregulator) som har till uppgift att begränsa så spänningen inte bli för hög. Vissa variantera av regulatorer har även funktion att likrikta spänningen så man får ut likspänning eller likspänning och växelspänning.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Eller det kanske duger med ett Polaris original 12 cigguttag med inbyggd likriktare. Ca 5-6 hundra tror jag den kostade. Finns i Polaris originaltillbehörssortiment (pust långt ord) å den ska passa i instrumentpanelen. Fanns i allafall till min -07 dragon.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
bumpar den här tråden då det börjar vara dax å skruva ihop skotern snart.. Någon som har någon länk till något som funkar?

Tack på förhand
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Jag stjäl tråden lite: min pro Rmk har ingen lykta längre, den ska få LED lampor istället samt att "blowhole mod" behöver kräm till fläkten.
Den tänkte jag ta från lyset. Likriktare som gäller?