Mätning på Xenonsatser.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.

Blev lite nyfiken på hur illa det låg till med startström och förbrukning hos xenon satser. Så då var det väl bara att mäta. Så tillsammans med en vän fixade vi fram några offer att mäta på.

Samtidigt sprida lite ljus i varför det inte bara går så bra att trycka in dessa på en snöskoter.

Belysningen är under mätningen matad från ett 6A nätaggregat stöttat av ett 12v batteri.

Vanligen specade på kina kit som 3.2A drift och 5A start på 35w kit...

Mätskala motsvarar 5A per ruta, Tid 5s eller 2 s per ruta.
( 100mOhm mät shunt).

Tre sorters satser. En bil orginalmonterad xenon "hella 35w", en "NBB extraljus xenon 35w", en "55w kina xenon kit"

Överst:
Hella xenon 35w:
Brutal startström ca 17A (~212W) :weird: under ca 3s men ganska mycket ström i ytterligare 8s. Ingen större skillnad på kall eller varm. Kall är första start från lång vila.

Mellan:
Kina Xenon 55w:
Påminner om NBB i beteendet. Men ca 32s men 8-10A (~112w). Dock brutalt mycket ljus när dom väl tände. :nuts: Men samtidigt otrevligt mycket rippel på matningen. Dessa kan inte ha bra avkoppling / filtrering. Väldigt mycket störningar från switch regulator går ut på matningsspänning.:nono:

Underst:
NBB xenon 35w:
Snyggare strömbegränsning under start. Men ändå ca 11s men 8-10A (~112w). När den tänt färdigt påtagligt strömrippel när den är kall. Klart trevlig start när lampan har varit tänd och tänds igen.:bigsmile:

Notera att detta är bara 1 st lampa. Tänk er 2 eller fler...
 

Attachments

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Du skriver vad dina kina xenon uppger, men vet du vad dom andra tillverkarna uppger att startströmmen är? tänkte som en jämförelse.

att tillägga är kanske att watt antalet på glödlampan har ingenting att göra med startström, mina 35w ballaster kräver mer än mina 55w
har 7st kina xenon av 3 olika fabrikat.
något jag märker när jag lyssnar på radio så kan det vara störningarna du uppger, ibland så söker rds upp en annan frekvens när jag slår på helljuset.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Intressanta mätningar, det verkar altså vara en längre period med hög förbrukning snarare än en spik som man läser om i vissa källor.
Detta stöder att det är svårt att få till utan ett batteri.

Har funderat på att bygga en lösnign med en "super cap" men med så här pass långa perioder med extra strömbehov så blir det tufft, speciellt med två lampor.

Tror dessutom att vissa som får problem drabbas av att ripplet söker sig in i maskinens elsystem och stör ut nått och sen börjar det gå dåligt.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Har funderat på att bygga en lösnign med en "super cap" men med så här pass långa perioder med extra strömbehov så blir det tufft, speciellt med två lampor.

För en icke insatt: Vad är en "super cap"???

Och -forfarande kommenterat av en icke insatt- kan man koppla en kondensator mellan batteri och förbrukare för att hjälpa till vid starten? Den måste ju kunna hjälpa bilens övriga elsystem mot belastningen känns det som?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
För en icke insatt: Vad är en "super cap"???

Och -forfarande kommenterat av en icke insatt- kan man koppla en kondensator mellan batteri och förbrukare för att hjälpa till vid starten? Den måste ju kunna hjälpa bilens övriga elsystem mot belastningen känns det som?
Klart du kan montera kondensator, men det finns ingen vits att göra det. Funkar fint utan.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Du skriver vad dina kina xenon uppger, men vet du vad dom andra tillverkarna uppger att startströmmen är? tänkte som en jämförelse.

att tillägga är kanske att watt antalet på glödlampan har ingenting att göra med startström, mina 35w ballaster kräver mer än mina 55w
har 7st kina xenon av 3 olika fabrikat.
något jag märker när jag lyssnar på radio så kan det vara störningarna du uppger, ibland så söker rds upp en annan frekvens när jag slår på helljuset.

Kina Xenon 35w har jag sett 3.2A normal och 5A start.
Kina Xenon 55w har jag sett 5A och 8A start. (typ de i mätningen)
Men det brukar inte vara så väl angivet. På de som användes stod det olika på lådan och ballasten...

Dom där störningarna är så pass massiva att det borde märkas. På till exempel radio. Det tråkiga är ju annars om störningar slår sönder annan el/elektronik.
Hade inte möjlighet att labba men några filter men är lite sugen att prova. För att se hur mycket det skulle behövas.

Är bara 55w Xenon kittet som är mitt eget. Så dom andra måste jag vara försiktig med.

Intressanta mätningar, det verkar altså vara en längre period med hög förbrukning snarare än en spik som man läser om i vissa källor.
Detta stöder att det är svårt att få till utan ett batteri.

Har funderat på att bygga en lösnign med en "super cap" men med så här pass långa perioder med extra strömbehov så blir det tufft, speciellt med två lampor.

Tror dessutom att vissa som får problem drabbas av att ripplet söker sig in i maskinens elsystem och stör ut nått och sen börjar det gå dåligt.
Har simullerat lite kring hurvida det är möjligt klara sig bra utan batteri. Såg inte bra ut. Men behövde mer info delvis därav denna mätning. Det är så mycket energi att en kondensator lösning blir så stor och dyr att en batterilösning framstår som väldigt billig... Men med "rätt" xenon tända i sekvens (1 åt gången) bör det kunna gå med hjälp av lite kapasitans och en step-up / boost regulator. För att hålla uppe spänningen stabilare till xenonsatsen. Är bara fråga om vilket antagade man måste göra för vad generatorn kan leverera mot varvtal och hur spänningen skjunker med last. Men faktum kvarstår att även den lösningen är garanterat dyrare än batteri och likspänningsregulator variaten. Om det går få att fungera.
 
Last edited:

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Precis, med det är ju lite prestige att köra batterilöst du vet...
Man får nog lägga mycket mer på elektroniken än vad ett fint liet batteri kostar... :)
En Arctic med batterilöst EFI har ett rätt kraftigt system men på tomgång blir det nog problem, för då orkar den inte riktigt mata fullt.

En "Supercap" är en slags superkondesator med mycket hög kapacitet, återfinns i tex vissa hybrid prototyper, kan leverera mycket ström/energi på kort tid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_double-layer_capacitor