Mätarproblem XP

Jimmu

Välkänd medlem
27 dec 2009
144
0
6
Hagfors
Igår var jag ut och testade skotern inför säsongen, upptäckte då ett fel.

Mätarna dör, både varvräknare, hastighetsmätare samt den digitala displayen.
Så länge man har varv på motorn är det inga problem (tror jag) det är när den får stå på tomgång som mätarna kan börja "hoppa" (så den gör när man startar upp den)

Vad tror ni det kan vara för fel?
Kan det ha något samband med att handtags/tumvärmaren gick sönder i slutet på förra säsongen, så att det blir någon sorts kortslutning?

Skotern i fråga är en MXZ 800R -09
 

Crille_E

Medlem
19 mar 2011
12
0
1
Gävle
Jag har liknande problem, kollat alla stift, kontakter osv hittar inget. Det ända jag inte har någon koll på är kretskortet.
Trycker man lätt på kontakten startar den igen men dör när man sätter den i rätt läge. Kan det vara något med kretskortet? Håller jag in kontakten funkar det.
När det blir communications fel så funkar inget förutom soppa mätaren, även handtagsvärmen försvinner.
[video]http://youtu.be/TUugEwk80lY[/video]
 

Lindskog

Aktiv medlem
20 jan 2011
52
0
1
Gävle/Uppsala
Du har nog för dålig tomgång. Kolla att allt sitter som det ska på förgasare osv. För håller du lite gas så funkar allt som det ska va?
 

Generalsnus

Välkänd medlem
23 feb 2010
118
2
18
Valbo
Det låter som viltregulatorn för den har ju till uppgift att hela tiden oavsett varvtal skicka konstant 12 volt i elsystemet.
Problemet du beskriver låter att det är som en dynamo på cykeln, och så skalle det inte vara.