Mätarproblem, Enduro 600 -03!

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Tjenare igen! :)
Har nu upptäckt ett problem med min varv- respektive hastighetsmätare!

När man drar igång skotern, eller bara låter den stå till tomgång så lyder inte alls mätarna sanningens lag! Om man håller den på 5.000 RPM brukar den återgå till verkligheten efter en stund!

Varvräknaren kan hacka upp och ner och få frispel fram och tillbaka 2-4 cm och helt plötsligt bestämma sig för att visa 5.000 RPM då dragläget börjar, istället för 4.000 RPM, som den ska!

Dock, om man håller lite varv på den ett tag, då börjar instrumenten fungera korrekt igen!

Skulle vilja ha ett så snabbt och utförligt (ledande till lösning) svar som möjligt, då jag ska ringa till den förre ägaren imorgon. Eventuellt i övermorgon, om jag får brist på svar här!

Gissar på, den alltför oomtyckta, elektroniken!

Tack på förhand!
 
Last edited:

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Det är vanligt på alla -03 skulle jag tro, mina spelar spratt ibland också
Det kan det säkert vara, men någonting är ju fel! Och fel är till för att åtgärdas, det är bara lösningen jag saknar!

Någon som vet vad detta fenomen beror på? :)
Lars kanske, du verkar insatt på Lynx!
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Det har med strömproblem att göra när de fladdrar, kontrollera kontakter och mät så att du har bra spänning till h-mätaren, du kan även kontrollera den grön/vita kabeln som försörjer mätaren.
 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Har nu talat med en långt ingiven mekaniker som mekat med snöskotrar och småmaskiner i hela sitt liv.
Han säger att detta är ett problem som fanns på de flesta maskiner av denna modell, men att man om man verkligen vill komma ifrån problemet kan köpa någon ny elkomponent för en dryg tusing, vilket jag verkligen inte kände för!

Så den får fladdra lite på tomgången - vad gör det för skada? :)

Tack för svaren.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Har nu talat med en långt ingiven mekaniker som mekat med snöskotrar och småmaskiner i hela sitt liv.
Han säger att detta är ett problem som fanns på de flesta maskiner av denna modell, men att man om man verkligen vill komma ifrån problemet kan köpa någon ny elkomponent för en dryg tusing, vilket jag verkligen inte kände för!

Så den får fladdra lite på tomgången - vad gör det för skada? :)

Tack för svaren.
Min fladdrar inte på tomgången, endast på mätaren..
 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Haha ;) Nä inte ska det göra nånting.
Jag menar det. :)
Så det får vara, kostar det över en tusing att åtgärda kan jag gott sitta och titta på när mätaren roar sig just efter tomgång. ;)

Inte så ofta den ska ligga på tomgången förresten. :hahaha: