Mätarhus brp

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Har en skidoo med xp chassi men väljer att lägga den här tråden i tekniksnack eftersom även lynx har mätaren i fråga.

Jag har fått tag i en multimätare, den med stora digitala skärmen i mitten alltså och vill byta ut min med den lilla skärmen längst ner. Men när jag kopplar in den nya så visar skärmen "lynx" när skotern startar. Inget konstigt med det eftersom den kommer från en lynx men sen dör skärmen. Visar inget alls längre alltså.

Enligt olika folk jag pratat med ska man kunna köra med multimätaren på min skoter men det kanske är något jag missat att göra bara? Vad tror ni?

Jag har för övrigt en skidoo summit 600 e-tec 2009
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Mätaren måste matchas med din individuella skoter, görs inte det så dör mätaren efter ca 10 sek och DESS lampan ska börja lysa .

Uppkoppling via BUDS där man matar in VIN nummer samt skoterns modellnummer för att matcha den i ECM och därefter ska den ställas in på de måttenheter du vill ha dvs kmh eller mph
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Yes, har de bara en licensierad BUDS version så ska det fungera, tar typ 5 minuter max inkl uppstart av datorn
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Skönt att höra :)

Har en fråga till som jag tror jag redan vet svaret på dock... Går det att ändra milen? Tror att min maskin gått mindre än vad den nya mätaren gjort och det är ju svårt att bevisa sen vi en försäljning.
 

fippen

Välkänd medlem
29 aug 2011
310
0
16
finland
min mätare var sönder när jag köpte skotern, så jag köpte en begagnad från en lynx commander(stavning?) men det var bara plug and play :)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det beror lite på vilken mätare man köper och vilken maskin den monteras på om den går att använda utan att gifta ihop den med ECM. Allt går men en ÅF kan inte ändra milen i mätaren.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Är väll bara fota gamla och nya mätarn med datumfoton ? Fast det kanske är försent?
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Nä det är inte för sent men vad är det som säger att jag inte fotat någon annans mätare? Eller min egen mätare men bytte inte fören 150 mil senare.

Är nog svårt att bevisa ärliga mil när det står mer på mätaren är jag rädd för.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Ja, iof sant. Men får ju multifunktionsdisplay, flesta maskiner är ju moddad hit och dit och milen på mätarn känns ofta väldigt avlägsna sanningen jämt emot slitaget på skotrar många gånger.
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Ja det är synd att man inte vet svart på vitt hur det ligger till med mil och kolvbyten osv.

Man får köpa nya maskiner antar jag om man vill vara säker :)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Historiken för din maskin finns i ECU dvs timmar, medelhastighet osv osv , tror även att milen ska finnas där, har dock inte koll på om allt detta går att trycka in i en ny mätarpanel eller om den nya panelen går att nolla men rent logiskt så borde det gå.

Vilket som så går det att ta en utskrift på historiken vid mätarbytet och ta en kråka och stämpel från auktoriserad verkstad med eventuella kommentarer till mätarbyte.

Ps, historiken är intressant att se på för de som köper begagnat då det t ex går att hitta maskiner som brukats/körts måttligt hårt rent maskinellt

Not, är det en seriös verkstad så bör de kolla att du äger din maskin och varifrån den nya mätaren kommer då synkningsbehovet kommer sig av bl a stöldskyddskäl.
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Aha fan det är ju bra. Då borde jag kunna få den infon när jag ska in och fixa så nya mätaren funkar med min skoter.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Nä det är inte för sent men vad är det som säger att jag inte fotat någon annans mätare? Eller min egen mätare men bytte inte fören 150 mil senare.

Är nog svårt att bevisa ärliga mil när det står mer på mätaren är jag rädd för.
En film med regnumret på skotern och mätarställningen i ett svep utan klipp skulle jag lita på.

Och kanske någonting som säger vad det är för datum.
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Och sedan kör jag 150mil till innan jag byter mätare. Då har skotern gått 150 mil mer än vad jag säger. Är kanske bara jag som inte litar på vad någon "säljare" säger :)