Mäta upp sned framvagn?

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Jag har en Venture Multi Purpose som är sned i framvagnen vilket gör den lite opålitlig på leden då den gärna vill gå dit jag inte vill. Man kan se att ena spindeln har positiv camber och den andra har negativ camber, dessutom så skiljer det i caster mellan höger och vänster sida. Ett tydligt tecken på att det är snett.


Jag har ställt upp skotern så att tunnel och "sidostyckena" är i våg och lod. Tyvärr har jag inget super mätsystem för att mäta upp den men med ett vattenpass kan man lätt se att det är snett i den främre ramen. Är det någon som har några tips på hur man kan mäta för att lista ut vart i ramen det är snett?
 

tobbe87

Aktiv medlem
26 nov 2013
73
1
8
Pajala
nästan lättare att köpa dig en ny subframe om den är sned där. brukar vara svåra att räta upp så de blir bra. sen ska den ju hålla sig rak också. så då blir de nog till att svetsa och förstärka. körde min sned på nytron och var inte ens värt att försöka rikta den. beställde en ny ist. så du får nog riva hela framvagnen och plocka ut själva ramen för att se var den är sned om du ska kunna räta den.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Känns sådär lockande att köpa något som kostar 25% av skoterns värde.

Får se hur jag gör, ramen plockar man ju loss på en kvart men det är lite jobbigt att man måste tömma ut oljan då en oljeslang går genom ramen.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Här syns med blotta ögat vart det är snett. Strax hitom den grå plasten så är fyrkantsröret böjt till vänster i bild (höger på skotern). Kan man böja tillbaka det på något enkelt sätt?

sned.jpg
 

tobbe87

Aktiv medlem
26 nov 2013
73
1
8
Pajala
Ja de kostar ju en del att köpa ny bur. till nytron gick den på 5400 :- Du får nog försöka strippa buren och försöka räta den och svetsa in förstärkningar om du anser de vara vart tiden och resultatet. pröva dig fram. men kan lova att de inte är lätt att få tillbaka det perfekt. men allt går om man vill :)
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Det är inte lätt att böja tillbaka det, men det går. Mäta, rikta, mäta och sedan förstärka.
Jag skar ut ett enklare förstärkningskit till Phazern och det hjälper en del. Yamaha satte liknande förstärkningar på deras snocross-skotrar när de tävlade.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Fick tag på en framvagn från en skoter som har brunnit. Den är inte spikrak men så mycket bättre än min gamla och framförallt jag får dit den vilket inte går med min gamla. Bör man vara orolig för styrkan i den då den har varit med i en brand?
 

Attachments