Mäta stator och trigger rotax 550f

Mangaloranga

Aktiv medlem
26 jan 2009
52
0
1
Skellefteå
Hållåj!


Finns det någon som kan förklara hur jag ska mäta stator och trigger på en xtrim 550f 2009?


Vilka kontaktstycken och kablar som gäller....


Skotern vill inte starta och har ingen gnista alls.
Sist när den kördes misstände och tjuvstannade den, för att sedan gå bättre när den blivit varm. Nu är den däremot stendöd.....


Kan man på något sätt mäta tändspolen/boxen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Du är på rätt spår de kan vara statorn men kolla alla kontakter så de inte bara är vatten i någ kontakt. Testa koppla förbi dödare de görs endera bara genom att dra isär kontakten eller bygla över två kablar i första kopplingsplint från dödaren. Förmodligen ska den tjuvkopplas dvs byglas.

För att hitta vilka kablar som ska mätas och vilket ohm de ska ha måste man få tag på verkstasbok. De brukar finnas på nätet att köpa för under 100 kr som sedan laddas ner. De är väl värda pengar vad som än ska göras.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Saxat från www.rmstator.com riktigt bra sida.

550f 1998 - 2013

Number of wires : 7
Number of terminals : 7
Alternator : Yellow to Yellow = 0.4 ohms+/-20%
Alternator : Yellow to Ground = ᅠO.L. ON DISPLAY
Source 1 : Red to Black = 7.8 ohms+/-20%
 

Mangaloranga

Aktiv medlem
26 jan 2009
52
0
1
Skellefteå
Nu har jag mätt upp statorn och allt ser bra ut...

Tog in skotern i garaget och efter någon timme startar den och går precis som den ska!

Ut med den i kylan en natt så vägrar den starta igen....

Nu har jag helt kört fast, någon som har en ide om vad detta kan bero på???
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Då är det ännu större chans att de är statorn. Ta lös den och mät vid rumstemp och lägg den sedan i frysboxen o mät igen. man brukar även koppla fast ohm mätaren i kablarna och värma satornmed varmluftspistol eller hårtork för då kan lindningen plötslig åka isär vid skadan. Likaså vid viss kyla.

Statorfel är bland de svåraste felen som finns när de halvt lägger av.
Jag har även varit med om flera statorer som visat rätt värde kall som varm men varit väck ändå.

De kan sluta med att du får köpa en stator på vinst o förlust.