Mäta spänning i växelströmselsystem på skotrar...

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Klicka på länkarna för att se oscilloskopbilderna!

Det är ju välkänt att billiga multimetrar inte alltid visar rätt när man försöker mäta spänningen från lysspolen på t ex en skoter. Det är av två anledningar.
Först och främst så är ju spänningen ofta inte särskilt sinusformad, och enklare instrument som inte har s k True RMS-funktion klarar inte av att mäta en "ful" växelspänning korrekt.
Och för det andra så är en del multimetrar bara gjorda för att visa rätt vid frekvenser omkring 50-60 Hz (alltså normal nätfrekvens), och visar ofta för lite vid de högre frekvenser man får från en lysspole.

Nåväl, i mellandagarna gjorde jag en del mätningar. Strömmen att mäta på togs ut vid strålkastarlampan på en Pantera EFI '93 , och jag mätte med oscilloskop + fyra olika digitalmultimetrar:
Fluke 179 , en dyr och bra multimeter med True RMS
Metex M-3650CR , skapligt instrument av lågprismärke från mitten av 90-talet.
Hung Chang 6010 , på sin tid rätt skapligt lågprisinstrument från tidigt 80-tal.
Caltek CM1300 , extremt lågprisinstrument (liknande de som t ex Biltema brukar sälja för 79 kr).
Oscilloskopet är ett gammalt analogt oscilloskop utan större mätnoggrannhet, det användes bara för att se hur kurvformen ser ut.

Först provades alla instrument med 50 Hz växelspänning från elnätet (bra sinusform), och justerades så de visade lika vid 19 V. Fluken fick vara referens. Därefter mättes spänningen från skoterns elsystem vid några olika driftförhållanden.
Statorlindningen i skotern har 12 poler, så frekvensen räknat i Hz blir en tiondel av varvtalet i r/min.

Tomgång 1700 r/min, helljus tänt, ingen handtagsvärme.
Tomgång.JPG
Skapligt bra sinusform, frekvens ca 170 Hz. Lite fladder på oscilloskopet eftersom motorn inte gick riktigt jämnt.
Fluke 13,10 V
Metex 13,16 V (+0,5 %)
Hung Chang 13,35 V (+1,9 %)
Caltek 13,0 V (-0,9 %)

Ca 4000 r/min, helljus tänt, ingen handtagsvärme.
4000.JPG
Här har spänningsregulatorn börjat arbeta och hackar sönder spänningen, så då blir de enklare instrumentens mätfel större. 400 Hz, den höga frekvensen kan också tänkas bidra till mätfel.
Fluke 13,14 V
Metex 12,19 V (-7,2 %)
Hung Chang 11,37 V (-13,5 %)
Caltek 12,0 V (-8,3 %)

Ca 4000 r/min, helljus tänt, handtagsvärme på.
4000htv.JPG
Inga större skillnader mot förra mätningen. Regulator och lysspole klarar mycket väl av lasten från handtagsvärmen också.
Fluke 13,16 V
Metex 12,36 V (-6,1 %)
Hung Chang 11,49 V (-12,7 %)
Caltek 12,3 V (-6,8 %)

Tomgång 1700 r/min, strålkastarlampan bortkopplad, ingen handtagsvärme.
Tomgång_utan_H4.JPG
Här måste regulatorn börja hacka i spänningen även på tomgång, när lasten från H4-lampan är borta. Att spänningen stiger litegrann beror nog på att spänningsfallet i kablaget upp till huven upphörde när lampan kopplades bort.
Fluke 13,74 V
Metex 12,71 V (-7,5 %)
Hung Chang 11,92 V (-13,2 %)
Caltek 12,4 V (-10 %)

Slutsats: Det går mycket väl att mäta spänningen i en skoters elsystem med en billig multimeter, men man ska vara medveten om att då regulatorn arbetar, så är den verkliga spänningen förmodligen ungefär 10% högre än vad instrumentet visar.
 
Last edited:

rflip

Prospect sledder
6 jan 2018
2
0
0
Luleå
Hej, du verkar veta det mesta om elteknik på skoter - om man letar elfel - totalt elbortfall - och misstänker att felet kan finnas på regulatorn hur verifierar man då dess funktion?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om det är en skoter med rent växelströmssystem (bara en kabel samt ev nolla/jord) till regulatorn, så se till att ha en del belastning inkopplad på systemet (hel strålkastarlampa, ev handtagsvärme på mm), låt motorn gå på så låg tomgång som möjligt och koppla bort regulatorn ett ögonblick. Om då lyset kommer igång, så är det regulatorn det är fel på.

Har man en tångamperemeter så kan man hänga på den runt kabeln till regulatorn, om strömmen där är flera A fastän spänningen i systemet när så gott som 0 så är det också ett säkert tecken på regulatorfel.