Märkligt problem commander 900 ace

Brparfint

Medlem
27 nov 2019
8
0
1
33
Sverige
Min commander-18 stötte på något skumt, den startade som vanligt (kallstart 15-20 minus) gick på tomgång någon minut som vanligt innan den började svaja rejält på tomgången och gå ojämnt innan den dog. Efter det var den otroligt svårstartad. Fick gnugga på bra länge. Den tände och vela men hoppade inte igång helt. Tillslut efter många om och men så hoppade den igång och gick sedan som vanligt. Flera kallstarter och någon mil körning under dagen utan några problem. På kvällen när den skulle ner från släpet gjorde den exakt likadan igen, enda skillnaden den här gången var att de nu krävdes hälften så många startförsök innan den gick igång igen och gick sedan som vanligt upp till drifttemp då jag slog av den.
Har kollat nu i efterhand efter felkoder men det finns inga såna. Var ska man börja söka, någon som har en susning vad det kan vara?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Vanligt att bränslefiltren sätter igen sig, både sockan i tankarmaturen och högtrycksfiltret. Det skulle jag börjat att kolla!
Jag höll på med en -19 600 ace för inte så längesen som det byttes filter på, men ändå dog den lite sporadiskt, vägrade starta men rätt som det var gick den som vanligt igen. Då var kontakten till bränslepumpen inne i tanken glapp, så jag lödde fast den istället så funka den fint sen
 
Reactions: jw1978

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
ja bränsle filterna, bränslepumps sockan och slang filter, är service intervall på 2 år eller 600mil, hur många sköter det? Hur som helst många åker på byte redan första åren om de kör mycket.