Märkligt beteende, zr 600 efi

notetoself

Aktiv medlem
10 jan 2010
62
0
6
Dalsland
Har ett litet konstigt beteende på min zr:

IBLAND tvekar den från tomgång upp till ca 5000 rpm. Håller man då inne gasen så dör den. Startar sen som om inget hade hänt. Släpper man istället gasen och lattjar upp den till >5000 så går den hur fint som helst. Detta är ju lite av karaktären i-landsproblem men vore ändå soft att få ordning på.

Har kollat:
- Mätt upp hela efi'n med tillhörande givare. Inga felkoder från styrdonet.
- Nya stift.
- Mätt upp stator, både kall och varm.
- Termostat

Allt är ok. Har även testat en bockad plåt framför avgasutblåset då jag fick för mig att den kanske kvävde sig i lössnö - men icke.

Det som jag inte har gett min på än är bränslesidan, har ni några förslag? :hmmmm:



Edit: har kollat igenom alla zr-trådar med liknande problem och testat de förslag som fanns där...
 
Last edited:

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Ingen aning. Den går ju hur bra som helst på tomgång så överskottsbränsle borde ju förbrännas - men hur skulle man lösa det i så fall?





Okej, där ser man. Hur då?
När jag var inne med en annan skoter hos Arctichandlaren här uppe så hade han en 600 cc-maskin stående där. Han sa att just i år verkar det vara epidemi med statorfel på 600-maskinerna. "Och den förra mätte vi upp, den låg gott och väl inom marginalerna men funkade ändå inte som den skulle. Bytte och sen var alla fel borta.", ungefär så.

Nu säger jag inte att det är mer troligt att det är statorn just för att din skoter också är en 600 cc, men om du har möjlighet så låna en stator och testa med. De är ju apdyra nya (över 8000 kr), men blir det bättre med en lånad så kan du linda om för en dryg tusenlapp och förhoppningsvis bli av med problemet.
 

notetoself

Aktiv medlem
10 jan 2010
62
0
6
Dalsland
När jag var inne med en annan skoter hos Arctichandlaren här uppe så hade han en 600 cc-maskin stående där. Han sa att just i år verkar det vara epidemi med statorfel på 600-maskinerna. "Och den förra mätte vi upp, den låg gott och väl inom marginalerna men funkade ändå inte som den skulle. Bytte och sen var alla fel borta.", ungefär så.

Nu säger jag inte att det är mer troligt att det är statorn just för att din skoter också är en 600 cc, men om du har möjlighet så låna en stator och testa med. De är ju apdyra nya (över 8000 kr), men blir det bättre med en lånad så kan du linda om för en dryg tusenlapp och förhoppningsvis bli av med problemet.
Ok!
Min egen tes är att statorn (jag har själv varit inne på detta, trots bra mätvärden) inte producerar tillräckligt med el till bränslepumpen på låga varv. Har ingen annan att testa med, men en pirat på jofrab kostar ca 3.5' så man skulle kunna köpa en sådan och linda om den gamla. Så har man alltid en i reserv...

Men borde det inte gå att testa detta genom att köra bränslepumpen på ett (mc)batteri?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Ok!
Min egen tes är att statorn (jag har själv varit inne på detta, trots bra mätvärden) inte producerar tillräckligt med el till bränslepumpen på låga varv. Har ingen annan att testa med, men en pirat på jofrab kostar ca 3.5' så man skulle kunna köpa en sådan och linda om den gamla. Så har man alltid en i reserv...

Men borde det inte gå att testa detta genom att köra bränslepumpen på ett (mc)batteri?
Är det inte lika bra att skicka in den nuvarande på omlindning? Stormlyktan tror jag skickar tillbaka den samma dag som de tar emot den, har iallafall läst det på forumet tidigare i år. Skickar du den med rekbrev så har han den dagen efter, och du har den tillbaka ytterligare en dag senare.
Känns ju inte värt 3500 kr för att chansa, om du frågar mig. Dryga tusenlappen för en omlindning (som kanske kommer behövas ändå framöver - de går ju ofta sönder) tycker jag är mer motiverat.
Ring och fråga honom!
 

notetoself

Aktiv medlem
10 jan 2010
62
0
6
Dalsland
Anledningen till det är att slippa ha skotern stående. Här i söder vet man aldrig hur länge snön ligger så det gäller att ta vara på snön :) Det hade varit skillnad om inte skotern gick alls.
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Om du nu ska linda om statorn så kan jag STARK rekommendera Pontus Edlund (Stormlyktan)! Han lindade om min stator i mellandagarna ifjol. Fast han hade "semester" jag skickade bara ner lösa spolar i ett kuvert och fick tillbaka dom på samma sätt 3 dagar senare så maskinen blir inte stående spec länge. dessutom är det MYCKET billigare.
 

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
Kan inte annat än hålla med förgående talande.
Jag har skickat två statorer till han och blivit mycket nöjd med resultatet.
Har även bränt sönder en stator så svårt att det inte gick att laga men då köpte han av mig den.
 

notetoself

Aktiv medlem
10 jan 2010
62
0
6
Dalsland
Felet var statorn, trots att alla värden var bra - både varm och kall! :hurt:

Tips:
Då jag ville inte ha skotern stående (då jag bor i södern och vill ta vara på varje skotertillfälle eftersom man aldrig vet hur lång säsongen blir) medans jag skickade statorn på omlindning blev lösningen en ny stator. Beställde en från www.rmstator.com , kostnad $200 + frakt $50 + lite tullkrafs. Orginal kostar ~8500 kr, 7000 kr hos bengans och noname från Jofrab kostar 3500 kr.

Beställde den i tisdags och på torsdagen hade ups kört ut den om jag bott "mer centralt" (läs: inte i Dalsland). Det blev därför en extra dag men, fatta - 3 dagar ifrån Canada, under os!!! Där har svenska posten lite att lära.

All cred i världen till rmstator! Och tack för all hjälp i denna tråden!


Edit:
För övrigt tycker jag alla borde presentera sin ev lösning i problemtrådarna så skulle det löna sig bättre att söka! Så det så. :whistle:
 
Last edited:

skiidoo

Medlem
12 sept 2007
40
0
6
skellefte
stormlyktan är fan sämst har skickat ner min stator för andra gången nu på garantin för att den inte höll sisst han gjorde om den. men när den hade legat där 1 vecka så har han tydligen tagit omedelbar semester och är inte tillbaka förän i augusti hur jävla friskt är det ? utan att skicka tillbaka grejorna? snacka om idioti