Märkliga saker sker vid stöld av skotern.

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
"2011-02-02 19:00, Motorfordon, stöld, Härjedalen
Tillgripen skoter anträffades och tillgreps igen.

En stulen skoter anträffades i trakterna kring Sveg, ägaren informerades och när denna var på väg för att hämta den så möter ägaren skotern på leden.

Skoterägaren och några till börjar leta efter skotern samtidigt som polis kallas till platsen.

Efter mycket hjälp från allmänheten så anträffas både skotern och den misstänkte gärningsmannen.

Den misstänkte gärningsmannen som är en man född -91 grips och förs till polisstationen för förhör. klockan var då 02:19

Åklagaren frisläpper 19-åringen efter förhör, han är dock fortfarande misstänkt för tillgrepp av fortskaffningsmedel."


Detta är det som jag sett tidigare i forumet. Polisen hittar skotern, ringer till ägaren och åker sen därifrån. Rent tekniskt sett blir det då 2 stölder, och om man hårddrar detta, 2 självrisker! En helt galen hantering måste jag säga.
 

Splux

Välkänd medlem
22 maj 2010
122
0
6
Orsa
Otroligt korkat att låta skotern stå kvar där, men åka därifrån...

Om jag inte missminner mig så är det väl även någon här på forumet som fick skotern upphittad och polisen åker därifrån?
 

Splux

Välkänd medlem
22 maj 2010
122
0
6
Orsa
Då har mitt minne inte börjat svika än iaf!

Nordland: skriv en artikel om det i hopp om att det kanske hjälper?
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Kontakta polisen och fråga vad de håller på med.
Nordland, mycket jobb för er nu? =)
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Två självrisker är det inte. Det är bara en skada (stölden/tillgreppet).
Om skotern stjäls och försvinner så är det självrisken vid stöld som gäller, en gång. Självrisken är ju det belopp som ska räknas av från ersättningen och han får inte ersättning två gånger.

Om den skadas under tillgreppet så är det ju vagnskadeförsäkringen som tar det i första skedet, men notan hamnar i slutändan på den som tillgrep skotern. Har han inte råd att betala så kan brottsofferfonden täcka kostnaden för den drabbade.
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
sen borde den snälle polismannen betala självrisken åt människan efter sitt agerande :) dom kanske ska göra så enligt regelboken eftersom det hänt två ggr bara här på forumet?