Lyxfällan-Nytro MCX 136" & Pro Rmk 800

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Asker, vi var mer eller mindre i samma område hela helgen...vi kom fram mot liftarna först på söndan! :)

Andhag, hur mycket gick sönder på Assulten eg? Gick den att köra sista dagen, eller drog det in snö på variatorn?
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Gick bra att köra sista dagen, märkte inte av några problem alls även om jag var ner o körde i djupsnö.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Att det ser ut som en hjälm? :D
Fint före och fina bilder!
Amerikansk färgsättning! Kul med "uddamaskin", man ser att ngt är fel, men om inte en "svensk" står intill är det svårt att sätta fingret på vad. :)

Så, en mindre update på vad som händer:
Jag har velat i stort sätt hela säsongen om vad jag ska göra av Nytron-länge var jag inne på att sälja den och köpa ngt annat, mera ändamålsenligt.

Problemet har varit "vad"?
Phazer MTX och prova att knöla in en Nytromotor? Kul tanke, jag gillar den verkligen. Men den är även helt idiotisk rent ekonomiskt, först sälja Nytron med massiv förlust-för att sedan lägga ner ännu mer pengar man aldrig får tillbaka i ett nytt projekt.
Byta bort den till en SWB Ass?
Tja, det är ju också rätt kul. Men...nja.

Nu har jag iaf tagit ett beslut-mycket av det baserat på att jag fortfarande inte fått ihop 100 mil på Nytron. Det är kanske inte direkt smart, men...nu djävlar blir det mera mods på det jag har redan!

Nån som är sugen på en fin boggie från en RTX SE, komplett med dämpare?
Kan levereras med eller utan OFC racing 136" förlängare, dvs 307->345cm.
BackCountry matta 44mm 345
Billet X offsetaxel med 4st 9" vändhjul
Framvagn (blå) från RTX SE inkl stötdämpare


Vad som kommer att hända är alltså att jag ska prova sälja iväg så mycket som möjligt av originalgrejorna för att delfinansiera Skinzframvagn och längre boggie-tanken är Timbersled, men det är fortfarande lite öppet. Kan bli MTX original om jag ramlar över en till vettigt pris...

Det är lite kul på ett sätt: Ursprungligen köpte jag Yamaha för att jag "inte hade tid att skruva", det skulle bara vara att vrida på nyckeln och köra när möjlighet fanns.
Hittills har jag aldrig haft en skoter jag skruvat så mycket i som Yamahan...fast det är iofs självförvållat till största delen.
Även om jag kört den otroligt lite så är det ju samtidigt imponerande driftsäkert sett till att hela skotern varit nedskruvad i molekyler och fått originaleffekten närmast dubblerad.

Den enda driftstörningen öht var när en av offsethylsorna till motorfästerna gängade upp sig så motorn kantrade en aning-inte mycket, men nog för att få en glupande aptit på remmar...
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Du får nog inga skenor för det priset
Jag är rädd att du har helt rätt.

Edit: Men skillnaden känns ändå en aning för liten för min del-jag har ingen lust att "göra om-göra rätt" ännu en gång.
Dvs, så här i efterhand undrar jag hur jag tänkte när jag valde RTX framför MTX...
Men med ålder kommer -om inte vishet- så iaf erfarenhet. ;)
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
en kompis monterade skinz framvagn på sin nytro och han är mer än nöjd, på alla sätt och vis ...
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Nix inga skenor med i priset. Gjorde denna mod från 136" till 153" blir en slant innan de är klart men lätt värt de synd bara att nu får man väl slita på denna skoter tills man dör, känns helt bortkastat å sälja då man kostat på så pass mkt.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nix inga skenor med i priset. Gjorde denna mod från 136" till 153" blir en slant innan de är klart men lätt värt de synd bara att nu får man väl slita på denna skoter tills man dör, känns helt bortkastat å sälja då man kostat på så pass mkt.
Ja, men så tycker jag att det känns redan nu...
Jag försöker säga det till alla som överväger att turbokonvertera-rent ekonomiskt måste bästa affären vara att sälja den man har om man redan kör en Nytro, och sedan köpa en som redan är klar.

För övrigt finns det lite planer för Polarisen också, men klart mera begränsade då den i stort sätt fungerar hur bra som helst.
Byte till -13 dyna är iaf helt klart.
Wrap till front och chassi beställt.
Kortare/lägre styre för bättre hanterbarhet, ev i kombination med kortning av styrstång a'la Asker om behovet fortfarande finns efter styrbyte.
Kanske blir det byte av fotsteg också, men det kommer först efter Yamahan är klar -om det fortfarande finns ekonomi till det...

Stecka, har för mig att jag frågat tidigare, men vad är Toan framvagn? Hemmapul?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Totalt blir prisskillnaden mellan Cleants boggie och en timbersled bra precis 6000:- om jag tittar på "snikdämparna" till timbersled.
Ja, det är i ärlighetens förbannat mycket pengar, inget snack om den saken-om man jämför med hur genomsnittssvensken resonerar. Eller ngn som är smart. Eller ekonomisk.
Men om man ser det i skenet av hur vansinnig hela skoterhobbyn är, och att jag antagligen kommer behålla skotern i minst tio år till-så känns det som att egenskaperna hos timbersledboggien kopenserar för prisskillnaden. Cleant har ju faktiskt bytt av en anledning, och utan att veta så tror jag inte att det är för att han har en bottenlös plånbok att gräva ur-även om jag faktiskt gissar att den är djupare än min?

Tror jag måste börja ta bilder och lägga ut på blocket för att iaf delfinansiera projektet..! :)
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Ja, men så tycker jag att det känns redan nu...
Jag försöker säga det till alla som överväger att turbokonvertera-rent ekonomiskt måste bästa affären vara att sälja den man har om man redan kör en Nytro, och sedan köpa en som redan är klar.

För övrigt finns det lite planer för Polarisen också, men klart mera begränsade då den i stort sätt fungerar hur bra som helst.
Byte till -13 dyna är iaf helt klart.
Wrap till front och chassi beställt.
Kortare/lägre styre för bättre hanterbarhet, ev i kombination med kortning av styrstång a'la Asker om behovet fortfarande finns efter styrbyte.
Kanske blir det byte av fotsteg också, men det kommer först efter Yamahan är klar -om det fortfarande finns ekonomi till det...

Stecka, har för mig att jag frågat tidigare, men vad är Toan framvagn? Hemmapul?
Styrbyte på rmk är nått som jag å ska göra vill ha ett smalare som steg 1 sedan får man se hur det känns innan man ev sänker.
Har du sett några bra styren ?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Styrbyte på rmk är nått som jag å ska göra vill ha ett smalare som steg 1 sedan får man se hur det känns innan man ev sänker.
Har du sett några bra styren ?
Smalare är nog inte helt fel, det skulle nog göra stor skillnad om det var ett par cm kortare på varje sida.
RSI har ett Burandt-styre som är 2" lägre än std som jag tror kan bli bra, det har markeringar för kapning på styrändarna. Men det tar emot lite att sätta ett Burandstyre faktiskt, det känns fånigt på ngt sätt... får se vad jag gör.
Samtidigt kommer det ett wrap om några veckor som leder tankarna åt ett helt annat håll än Burandt, jag har bollat designen fram och tillbaka med ArcticFX i ett par veckor och är djävligt spänd på resultatet!
Den kommer garanterat inte uppskattas av alla, så det blir kul! ;)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ja, här har jag väl inte varit så supervass att uppdatera precis...

Det har å andra sidan inte hänt så våldsamt mycket heller-dekalsatsen antar jag har blivit noterad av dom som åker Polaris iaf.
Boggiebyte på Nytron blev det till slut ändå-och precis tvärtemot vad jag skrivit lite längre upp, så blev det till Cleant´s originalboggie, -12 162" (Jag köpte hans oanvända Nytroboggie alltså)
Förväntningarna var om inte höga, så iaf att det skulle leda till en förbättring.
På sätt och vis blev det så, men det blev även väldigt uppenbart att Nytrons framfjädring är inte den sämsta designen genom tiderna, men iaf den sämsta sedan millenieskiftet.

Efter ett par veckor uppe i Jorm under vinterns sämsta före var jag helt inställd på att sälja eländet och köpa något annat.
En snabb titt på blocket fick mig (och framförallt frun) på helt andra tankar dock, med tanke på att Nytron inte passerat 100 mil ännu så känns det ganska mycket bortkastade pengar att sälja den.

Finns alltså bara ett smart drag i det läget: Spendera mer.
Beställde efter mycket funderingar en Skinz framvagn från NTC-det ska väl få ordning på eländet?

Så om man sammanfattar Nytroköpet så är det inte utan att jag undrar lite hur jag tänkte hösten -09 när jag köpte den ny...?

Köper en RTX se, förlänger till 136" samt turbokonverterar.
Har skitkul första säsongen och kör på alla lägdor och myrar jag kan hitta.
Upptäcker året efter att "det är ju faktiskt fruktansvärt kul med mera teknisk körning", och degraderar i samma sekund Nytron till pulkdragare-kör sex(!) mil på den under hela säsongen...

Nu har jag iaf till slut en RTX med 162" boggie och alldeles strax 39" framvagn...jaja, gör om, gör rätt heter det va? :)

Har lösa planer på att göra något med dom eländiga fotstegen också, men har inte bestämt mig om jag ska sätta sågen i dom en gång till eller bara leva med dom-i nuläget är det Better Boards, kapade så mycket jag tordes för att smalna av dom när jag monterade dom, men om man jämför med Rmk:n, så är det rena dansbanorna fortfarande...
Ryggar ändå för att ersätta dom med Skinz-designen (Asker, Chris-designen, välj vad som känns bäst) mest för att tidsbrist är något konstant i min värld. Jag får se helt enkelt, viljan att göra något åt saken finns där-orken är något helt annat.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Tobbe, en fråga. Du har en pro rmk, en Tnytro. Varför modda Nytron för teknisk skogsåka? Har ingen erfarenhet av Nytron men den kommer ju aldrig i närheten av PROn. 2 vitt skilda maskiner optimerade för samma ändamål i samma stall...
Nyfiken på din tankegång och erfarenhet då motorn i en Tyamma är grymt lockande! Dock bör den vara hemsk i bökig terräng jämfört med Assaulten jag åker nu.. :s
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nytron kommer aldrig kunna jämföras med Rmk:n.
Aldrig.
Men...Skinz framvagnen ska -enligt uppgift- vara bättre på allt, jämfört med original.
Jag skulle aldrig ta Nytron för att medvetet åka ut i närmaste ravin, men den har sina fördelar.
Den är en riktigt bra allround-maskin. Det funkar att dra pulka med den samtidigt som den går sinnessjukt bra. Däremot är den framtung så det känns som nånting har gått sönder på den...

Om jag säger såhär-jag vill inte vara utan effekten i motorn, men skulle en TNytro vara den enda skotern i hela världen som fanns och det inte fanns några möjligheter att förbättra eländet....så skulle jag överväga slalom.
Jag skulle aldrig, aldrig enbart köra Nytro efter att provat Pro-chassiet!

Jag tog en tur över till Burandt i januari 2011, och efter det körde jag bara med pulka-så hemsk var den i sammanhanget efter jag hade provar Pro:n.
Skinner sa innan jag började körningen där: Du kommer att uppleva Pro:n som "jättelätt, trött men jävligt kul jämfört med en TNytro"
Jag var skeptisk, och såg inte stor relevans i vad han pratade om-förrän jag kom hem.

-Men som sagt, TNytro är på sitt sätt sinnessjukt kul maskin!
Och jag har svårt att tänka mig att det finns en mer flexibel maskin på marknaden, även om det är en gris i sammanhanget, så funkar den. Den har trots sina brister, mycket större användingsområde än vad en Pro Rmk har.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Umgefär som jag trodde/tänker då! :) Trist att arctics twin har ett så förbaskat tråkigt ljud.... En m1100T kostar ju gratis att få 240hästar i jämfört med en Tnytro... OCH chassit bör vara mycket bättre! 14 viper med snurra lär vara rätt bra på det mesta!