Lysspole EC 540???

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Var sitter lysspolen på en Yamaha Excel V från -82? Jag har hört att den sitter på tändplattan, men var sitter den då? Jag har nämligen problem med lyset på så sätt att det lyser väldigt svagt ibland och bra ibland. Detta började efter att variatorremmen gick av så jag misstänker att någonting har blivit skadat av detta men vet inte vart jag ska börja leta. Jag har inget elschema.

Tacksam för tips.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Tändplattan sitter alltid innanför svänghjulet. Det blir till att plocka bort startapparat, fläktkåpor mm och sedan ta bort svänghjulet (det sitter på kona och kan vara svårt att få loss, försök inte med spett och släggor utan skaffa eller tillverka en passande avdragare i stället).

Elschema finns alltid i instruktionsboken när det gäller Yamaha. Om inte du har boken kvar så går det säkert att hitta nån som kan dra en kopia. Det brukar också gå att hitta på nätet, alltid är det nån vänlig själ som har scannat och lagt upp.
 

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Jag fick tag på en instruktionsbok på Yamahacenter i Luleå. Perfekt. Tack, förresten, Torbjörn för svaret som du gav mig.