lyse på crosshuv?

Molin

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Har införskaffat mig en Så kallad crosshuv, lättviktshuv idag, men den saknade ju lysbula huven
Problemet är ju att jag ska köra på lederna även på kvällar och när det är mörkt ute, så jag måste fixa ett lyse på eller i huven...
Någon som har nått bra tips om ett bra lyse? gärna jämförbart med Orginallyset på en nyare skoter...

Frågan är hur ska man fästa det, rent av glasfibra in ett extraljus typ ifrån en bil ovanpå huven?
Eller ska man fästa lyset inne i motorutrymmet så det hänger under huven och lyser ut via ett hål i huven?
Vill ju att det ska hålla om man nu kanske skulle flyga några meter med skotern, eller om den råkar välta runt i vinter

Eller hur ska man göra? mången tips tack!

Sen en fråga till, vad för lyse kan man köpa och fästa? Extraljus? Spotlight? vad för modell?

 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Jag moterade lysen på min crosshuv, jag plastade igen orginal hålet för lyktan med polyesterplast och glasfiber. sedan sågade jag hål och monterade ett par dimljus innanför. Jag tycker att det vart rätt bra men jag har inte hunnit justera in lysena.

Du kan ju använda i princip vilket lyse du vill. Vanliga extraljus går ju bra, men dom är ju ganska stora. Dimljus/fjärrljus borde ju gå bra, vanliga spotlights som man användert då man bygger hjälm ljus borde ju gå bra också men jag har ingen erfarenhet av hur långt dom lyser. Men om du tar t.ex. ett hella extraljus som har en H3 lampa så finns det vad jag vet bara lampor med en glödtråd till dom, dvs du kan bara ha helljus. Jag kopplade så att jag kör ett lyse på hel och ett på halv och har dom lite olika riktade mot marken. Jag skulle nog ha försökt montera lyset under/innanför huven. Då är det ju mer skyddat ifall du skulle rulla runt eller nåt sånt. Se bara till att du ändå får en bra ljusbild.

http://www.picturecd.com/system/login.cgi?guest=1&username=perrrr&x=14&y=12 där kan du se lite bilder på hur det jag gjorde blev
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Sirius nånting heter dom. Jag kommer inte ihåg modellnamnet men dom säljs bland annat på OK-Q8 Och biltillbehörskedjan MECA i allafall här i Umeå.
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
Tja Perrrr.

Hur gjorde du din styrhöjare på din?

jag har en lynx enduro 500-97, och det ser inte ut som om man kan ha styrhöjare på den?
vart köpte du cross styret?
har du nån ritning på styrhöjaren?
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Styret köpte jag i Umeå på http://www.crossbolaget.se Styrhöjaren gjorde jag själv av en platta som jag skar till och bockade. Det går att göra så på alla g-type modeller. men ska man höja mycket bör man bocka höjaren som jag gjorde. jag har ingen ritning men den är väldigt enkel att göra, du tar bara en platta och skär till i lämplig storlek. sen är det ju bara att borra de nedre hålen på rätt avstånd så att du kan fästa bultar där gammla styrfästet satt. sen är det ju bara att borra nya hål för styrfästena längre upp. Jag har ingen kamera nu men jag la upp några fler bilder som jag hade på styret på http://www.picturecd.com/system/login.cgi?guest=1&username=perrrr vill du ha bättre bilder så kan jag ta om en vecka?
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
jag tycker styret ser lite för högt ut? måste bli drygt att köra längre sträckor med det! börja frysa lättare då händerna hålls rätt högt upp.

vilket matrial är din sytrhöjjare gjort av och hur tjockt är det?
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 04-Dec-03 kl 07:14 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 04-Dec-03 kl 03:53 PM (CET)]>Styret köpte jag i Umeå på
>http://www.crossbolaget.se
>Styrhöjaren gjorde jag själv
>av en platta som jag skar
>till och bockade. Det går
>att göra så på alla g-type
>modeller. men ska man höja
>mycket bör man bocka höjaren
>som jag gjorde. jag har
>ingen ritning men den är
>väldigt enkel att göra, du
>tar bara en platta och skär
>till i lämplig storlek. sen
>är det ju bara att borra de
>nedre hålen på rätt avstånd
>så att du kan fästa bultar
>där gammla styrfästet satt.
>sen är det ju bara att borra
>nya hål för styrfästena
>längre upp. Jag har ingen
>kamera nu men jag la upp
>några fler bilder som jag
>hade på styret på
>http://www.picturecd.com/system/login.cgi?guest=1&username=perrrr
> vill du ha bättre bilder så
>kan jag ta om en vecka?


bra, vore schyystom du fixade mer bilder, ska nog göra som du gjort, men är det inte lite högt om man sitter ner o kör? fast jag står ju oftast.
vilket material är det i styrhöjaren?
en fråga till: måste jag förlänga nå sladdar till styret?
Såg att jag är tvungen att förlänga gaswiren.
jag försökte ta loss den övergas wiren som går till delningsboxen, men jag vet inte hur man får loss den i den.
kan man köpa en längre gaswire?

 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Joo jag har nog gjort höjaren lite väl hög, men det här styret i sig själv var inte lika högt som orginalstyret. Jag får prova ut höjaren i vinter, känns det för jobbigt när man sitter ner så är det ju bara att göra en ny.. Jag tror inte det blir så farligt kallt. handskydden bör ju avvisa fartvinden sen går det ju alltid att sätta dit handvärmarna igen.

Jag gjorde höjaren av en vanlig plåt på ca 4mm. för att bocka den värmde jag med gasen. Det blir nog svårt att bocka den om du inte värmer. Jag ska fixa bilder inom nån vecka. Jag har inte förlängt några vajrar, elkablar eller bromsslangen. för bromsslangen klippte jag bara av några stripes så vipps vart den mycket längre. för att höja så här mycket fick jag dra om gasvajern. Jag skar ett hål genom luftintaget och drog den där igenom. Orginal går den ju under det där svarta röret som styrkronan är bultad i. när jag drog genom luftintaget så kunde jag gå mer rakt med vajern så den ligger ovanför styrkronan. Det enda som gjorde att man inte kunde höjja ännu mer var oljevajern jag ska ta bilder på det där också så förstår du sen.

När jag hade den gammla höjaren och orginalstyret så höjde jag ca 90mm och då kunde jag ha kvar gasvajern som den är dragen orginal så till det behöver du inte ändra nånting...
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Man kan köpa längre vajer. nån skoterhandlare kanske har något kit men det går att köpa vajer och hölje på metervara samt nipplar hos mopedhandlare och såna ställen, det blir billigt. för att dra om vajern så häktade jag bara lös den i gashandtaget, jag försökte aldrig pilla upp delningsboxen till vajrarna för jag tyckte den verkade vara ihopsatt på nåt konstigt sätt. det verkade då inte bara vara nå plast clips men jag vet inte..
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 04-Dec-03 kl 08:55 PM (CET)]Perrrr: ok, då vet jag, då blir det att dra om gaswiren. det är olje wiren som är för kort nu. när kan du fixa bilder?
kanske du kan maila dom till mig sen?

tängte fixa styrhöjaren i helgen. duger vanligt rostfritt till det på ca 5mm?

tack så mkt för svaret:)

du har inte msn eller icq?

Jag fick upp delnings boxen, locket satt ditlimmat. ska limma ihop det sen och dra om wiren istället.

borrade du nytt hål för wiren?
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
5mm rostfritt blir ju kanon om du har det, men det går bra med vanlig svartplåt också. jag kan nog fixa bilder inom en vecka
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
Nu har jag fixat styrhöjningen, jag tog nån sorts durkplåt. vart rätt snyggt.

dock så räckte inte elkabeln som går till styret så jag fick dra om det lite:)