Lynx Yeti Pro V-800 sitthöjd.

Trolli

Ny medlem
7 okt 2021
3
1
3
52
Finland
Är det någon som kan säga hur sitthöjden på en Lynx Yeti 2008 är? Jag är 198 cm lång och vill inte sitta med benen uppe vid hakan och började tänka på ifall den kommer att kännas för låg.

Jag håller på förhandlar om en och är nere på ett bra pris men tyvärr är skotern så långt borta så jag kan inte åka bara för att testa hur den känns. Ifall jag åker så är det för att hämta hem den.
Egenskaperna som 4-takts dragare vid skogsarbete, lite led och körning på isen tror jag skulle passa mig bra men behöver ju också kännas någorlunda bekvämt.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Sittställningen är ungefär som på en Yamaha RS Viking. Varken bra eller dålig, men är man nära 2 meter och har för den längden normal benlängd, så sitter du inte bra.
Sedan så är den modellen av Yeti med V800 eller v1000 inte någonting att ha, i jämförelse med 600ACE som kom senare.
V-motorerna var tunga klumpar, och om jag inte missminner mig så var det en hel del problem med dem också.
 
Last edited:

Trolli

Ny medlem
7 okt 2021
3
1
3
52
Finland
Tack för kommentaren.
Som jag förstått det så är väl V800 ett säkrare kort än V1000. För mitt körande tycker jag V800 ligger inom den prisklass jag är villig att investera fast jag vet att det kan vara en chansning. Med 600ACE motor blir de onödigt dyra för att stå i garaget största delen av året.

Angående sittställningen så är man van att kompromissa när man är lång men tänkte höra med er så man inte köper helt fel.


Fyrtakts ska det vara denna gång och jag har varit in på att köpa en bredbandare pga dragegenskaperna men har även tittat på en Yamaha Venture Multipurpose 4T 2010 som då har smal matta förstås. Utseendemässigt slår den ju Yetin med hästlängder och sittdynan ser högre ut.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
DU sitter nog bättre på en Multipurpose.
Den har inte hög-låg-växel, men funkar nog bra ändå. Kan upplevas som lite svajig i framvagnen, men det går nog att ordna med att justera in fjädringen ordentligt.
Sedan så har inte Multipurpose den smalaste mattan, den har faktiskt 41cm bredd.
 

Trolli

Ny medlem
7 okt 2021
3
1
3
52
Finland
Jo, man ser ut att sitta rätt högt å rak i ryggen på MP. Att MP har 41 cm matta hade jag inte observerat men det låter ju bra. Kanske jag hamnar att prioritera ner dragegenskaperna och istället tänka mer på bekvämlighet. Men det finns ju många som skriver att MP drar tunga lass också. Skoter febern är svår å speciellt när det inte finns snö att provköra på. 🙂
 
Reactions: mas