Hej, nybliven medlem som hittade hit när jag försökte googla lite info kring miltal, kolvbyten etc.
Jag är spekulant på att köpa en Lynx Yeti 600 SDI från 2008 som har 1500 mil på mätaren.
Kolvar ähar aldrig bytt utifrån ägarens vetskap (ägt den i 8 år). Detta är väl inget de gör på verkstaden vid någon fast servicepunkt?
Har rådfrågat en Lynx återförsäljare med verkstad som tycker att 1500 mil inte är någon anledning till att behöva oroa sig eller öppna för kontroll för att evt byta kolvar.
"ingenting att vara orolig över på denna skottsäkra motor", där dem aldrig har bytt kolvar på den modellen.
De påstod även att det inte är infettade lager i veven/vevhus utan det smörjs direkt. Stämmer detta eller är det fettade lager?
Fin maskin i övrigt och om priset blir rätt kan man senare göra en genomgång och evt. byta kolvar etc.
Positivt är att maskinen har använts årligen.
Men ni som har denna skoter av liknande årsmodeller har ni bytt kolvar? och när isf?
Är det fettade lager eller direktsmörjning?
Något annat som är extra bra/noga att kontrollera innan köp på dessa modeller som evt brukar kunna vara slitet eller 'bristfälligt'?
Tänkte göra ett kompressionstest men undrar då vad kompressionen ligger på som ny?
Tack på förhand
Jag är spekulant på att köpa en Lynx Yeti 600 SDI från 2008 som har 1500 mil på mätaren.
Kolvar ähar aldrig bytt utifrån ägarens vetskap (ägt den i 8 år). Detta är väl inget de gör på verkstaden vid någon fast servicepunkt?
Har rådfrågat en Lynx återförsäljare med verkstad som tycker att 1500 mil inte är någon anledning till att behöva oroa sig eller öppna för kontroll för att evt byta kolvar.
"ingenting att vara orolig över på denna skottsäkra motor", där dem aldrig har bytt kolvar på den modellen.
De påstod även att det inte är infettade lager i veven/vevhus utan det smörjs direkt. Stämmer detta eller är det fettade lager?
Fin maskin i övrigt och om priset blir rätt kan man senare göra en genomgång och evt. byta kolvar etc.
Positivt är att maskinen har använts årligen.
Men ni som har denna skoter av liknande årsmodeller har ni bytt kolvar? och när isf?
Är det fettade lager eller direktsmörjning?
Något annat som är extra bra/noga att kontrollera innan köp på dessa modeller som evt brukar kunna vara slitet eller 'bristfälligt'?
Tänkte göra ett kompressionstest men undrar då vad kompressionen ligger på som ny?
Tack på förhand