Lynx Yeti 600 SDI -2008 1500mil.

Lynx Yeti

Ny medlem
8 dec 2021
3
0
1
40
Sorsele
Hej, nybliven medlem som hittade hit när jag försökte googla lite info kring miltal, kolvbyten etc.
Jag är spekulant på att köpa en Lynx Yeti 600 SDI från 2008 som har 1500 mil på mätaren.
Kolvar ähar aldrig bytt utifrån ägarens vetskap (ägt den i 8 år). Detta är väl inget de gör på verkstaden vid någon fast servicepunkt?
Har rådfrågat en Lynx återförsäljare med verkstad som tycker att 1500 mil inte är någon anledning till att behöva oroa sig eller öppna för kontroll för att evt byta kolvar.
"ingenting att vara orolig över på denna skottsäkra motor", där dem aldrig har bytt kolvar på den modellen.

De påstod även att det inte är infettade lager i veven/vevhus utan det smörjs direkt. Stämmer detta eller är det fettade lager?

Fin maskin i övrigt och om priset blir rätt kan man senare göra en genomgång och evt. byta kolvar etc.
Positivt är att maskinen har använts årligen.

Men ni som har denna skoter av liknande årsmodeller har ni bytt kolvar? och när isf?
Är det fettade lager eller direktsmörjning?
Något annat som är extra bra/noga att kontrollera innan köp på dessa modeller som evt brukar kunna vara slitet eller 'bristfälligt'?
Tänkte göra ett kompressionstest men undrar då vad kompressionen ligger på som ny?

Tack på förhand
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om de vore en sportskoter 600 e-tec så är 1500 mycket men på den där maskinen är de förmodligen ingen fara. Ta kompprov men de är svårt att säga vilket tryck den ska ha. De viktiga är att de är jämt komp i bägge men lite off typ 0,2-0,5 bars diff är ok. De är infettade yttre ramlager pto och magsidan. på den motorn exakt samma som alla 800 från 01-16. De två ramlager i mitten motor är oljesmorda.
Till skillnad från 800cc som slänger ur sig fettet ur pto sidan långt innan 1000 mil så behåller 600an fettet längre. De beror på att vevaxeln inte flexar lika mycket som 800an. Jag skulle dock tagit lös primärvariatorn och pillat lös packboxen så du kommer åt att trycka in mer fett. Du kan köra med Airoshell 22 fett för de är billigare än brp fettet isoflex. Om du orkar göra den åtgärden så tror jag den går minst 2500 mil utan att dra en skruv.
 

Lynx Yeti

Ny medlem
8 dec 2021
3
0
1
40
Sorsele
Tackar så mycket för informativt svar. Maskinen i sig är fin och med rätt ny matta så den är värd att lägga lite tid och pengar på i motorn för att låta den rulla flera år till. Kanske byta kolvar efter denna säsong isf. Bra tips om att fetta in lagret!

Kompressionen var PTO 105 och MAG 110, vilket känns lite lågt men kanske inte helt oväntat efter 1500 mil.
Efter lite googling verkar många ligga kring 130-140.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Hur högt komptryck man får fram är ber på hur stark man är och om motorn är kall eller varm samt om man höll full gas eller inte samt hur många drag man drog.
Kall brukar ge högts komp.
Håll full gas och dra minst 5ggr eller tills mätarnålen stannar.
Styrka och snabbhet? Man måste va medelstark hane i sina bästa år och inte en sengångare man måste dra hårt och snabbt.
Ex om min dotter drar kompprov blir de bara 8 bar men drar jag blir de 9,5. Och då är hon strax över medelstark hona :)
 

Lynx Yeti

Ny medlem
8 dec 2021
3
0
1
40
Sorsele
Sanna ord, så är det ju givetvis och tar resultat från mätning mer som en indikation än ren fakta så att säga för även testaren i sig är av billigare modell så kanske inte helt exakt. Huvudsaken var att se att det iaf inte skiljer mycket emellan cylindrarna.

Ang kompression så är jag lite nyfiken på vad som evt ses som absolut minimum på 2-taktare, förutsatt som du säger att man verkligen lyckas få fram korrekt resultat.

Kommer nog köpa maskinen och låta den rulla denna säsong sen göra en ordentlig service och motorgenomgång till sommaren.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Dina psi mått är precis på service intervallen för kolvbyte eller rättare sagt är de kolvringarna som är nött. Rotax säger 110 psi som lägsta mått. Sprillans ny bara inköra cylindrar kan visa 150 psi som värst. De är inte skadligt för motorn att åka med 105 psi men den tappar mycket effekt på låga varv samt mellanreg. En maskin som gått runt 700 mil på bra olja brukat ligga på 130 psi.