Lynx Xtrim 800RE -10 Powertek hjälp med felsökning

ENKAB

Ny medlem
7 jan 2019
4
0
1
51
Boden
Hej
Första turen för i år för min sambo efter ca 5km slutade den gå på bägge cylindrarna. Den bara misständer, spottar och smäller. Den bogserades hem till garaget och där är vi.
Jag skulle behöva hjälp med vidare felsökning på varför den bara vill gå på en cylinder, den kalla är närmast variatorn.
Jag har bytt stiften det blixtrar på bägge. Har provat med lite bränsle i cylindern som den ej går på. Komp ligger jämt på 9 bägge cyl.
Kan Rave-portarna orsaka detta? Kan reedventilerna orsaka detta. Tändspole kan väl inte orsaka detta eftersom det blixtrar på bägge stiften.

Har någon någon erfarenhet elelr idé på vad göra?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Gick den på bägge cylindrarna när du gav den en sup bränsle ?Häll i rätt mycket soppa i bägge cylindrana ca 4 matskedar i varje. Håll lite gas samtidigt som du drar, då ska den gå igång lite surt för att efter någ sekund gå rent på bägge cylindrarna i ca 3-5 sek innan den stannar. Om den beter sig så är de fel på bränslematning de Kan va vatten i bränslepumpen eller hål membran. Kolla även att vacumdrivslangen till/från pump är hel och sitter fast i vevhuset samt på pumpen.
Om den startar på supen och de går hålla den igång med gasen men den kan inte gå gå tomg så är de skräp i förgasarnas lågfartsmunstycke.dem piprensar man med koppartråd som man veckar så de river bra.
Tändspolen bör va ok om den ger bra gnista på bägge stiften. Men om de är elfel som gör missarna skulle jag tippa på glappkontakt vid någon dödarfunktion eller Picupspolen som dummar sig.
 

ENKAB

Ny medlem
7 jan 2019
4
0
1
51
Boden
Gick den på bägge cylindrarna när du gav den en sup bränsle ?Häll i rätt mycket soppa i bägge cylindrana ca 4 matskedar i varje. Håll lite gas samtidigt som du drar, då ska den gå igång lite surt för att efter någ sekund gå rent på bägge cylindrarna i ca 3-5 sek innan den stannar. Om den beter sig så är de fel på bränslematning de Kan va vatten i bränslepumpen eller hål membran. Kolla även att vacumdrivslangen till/från pump är hel och sitter fast i vevhuset samt på pumpen.
Om den startar på supen och de går hålla den igång med gasen men den kan inte gå gå tomg så är de skräp i förgasarnas lågfartsmunstycke.dem piprensar man med koppartråd som man veckar så de river bra.
Tändspolen bör va ok om den ger bra gnista på bägge stiften. Men om de är elfel som gör missarna skulle jag tippa på glappkontakt vid någon dödarfunktion eller Picupspolen som dummar sig.
Sorry svarade inte på ditt meddelande. Gör det igen. Inte så van vid att skriva i forum!!
Supen ca 2 msk i cyl som den inte går på gav ingenting. Den stånkade ändå bara på en cyl. Tvingade upp den i ca 3000rpm men den vaknade inte till av det.
Gnistan ser bra ut på bägge stiften!
Visst är det väl så att eftersom den ena cyl (högra närmast magnapullen) blir varm medans den vänstra är tydligt kall är väl det en indikation på att den går på höger cyl. Då är det väl bara sånt som kan påverka den vänstra cyl som man ska felsöka?
Jag kan prova att supa den lite extra en gång för att vara säker på att det inte är bränslerelaterat. Hörde med en handlare igår som inte trodde på tändspole, väldigt ovanligt med fel på dessa.
Ingen motorlampa tänds heller.
Den handlare jag pratade med rekommenderade att kolla på reed-ventilerna. Jag har ingen erfarenhet av dessa vad dom kan och inte kan ställa till med, vet någon hur dessa kan ställa till det.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok då kan vi koncentrera oss på vänster cylinder. Först o främst innan du går vidare så prova ta lös vänster stift och knacka ihop gnistgapet till 0,4mm (gör de på höger också) och elda på det helst med gasollåga, värm utav hell, passa så inte bygeln smälter elda på gängan. Elda ända tills de slutar bubbla mellan porslin och elektråd. De gäller att koka ur bränslet som åker ner mellan porslin och elektråden, då kan man få liv i semisläkta sitft.Semisläckt stift är att de inte orkar ge gnista i cylinder men utanför tycks de funka. Och om du köper nya stift köp NGK br9EYA för de tål mer olja och soppa innan de släcks. Slå även ihop gnistgapet till 0,45mm de ger ännu bättre skydd mot släckning. De kan nämligen va soppa i vevhuset som semisläcker vänster stift omedelbart man får igång höger cylinder. De kan semisläcka 5 stift på raken ibland. För att undvika flera släckta stift värm motorn med kupevärmare riktad mot vevhuset på vänster cylinder, låt den gärna va på många timmar. De kan ånga ut soppan och de lindrar stiftdöden.
Om de inte hjälper med x ant stift och värmning så gå vidare i felsökning.
De kan mycket väl va fel på tändspolen men de är lätt att testa. Ta en annan tändspole från vad som helst och prova. Om du inte hittar en tändspole med två kablar så ta två med singel tändkablar och sätt dit, de går bra med två helt olika spolar.De är bara fippla dit kablar parallellt mellan den helt enkelt. De går bra med tändspolar från båtmotorer motorcyklar mopeder även moped med 6 volts system och såklart från valfri skoter. De funkar med stor tändspole från bil också. Du behöver inte sätta tändkablarna på en speciell cylinder för de är sok wasted fire dvs bägge cylindrarna tänder samtidigt, de blir en gång i onödan såattsäga. Om den inte går bättre med annan andra tändspolar så gå vidare till att riva lös förgasarna och kolla reedventilerna. Jag är dock skeptisk till reedventilerna för de brukar inte gå så våldsamt väck att de inte går gasa liv i den cylindern på högre varv. Om ett blad eller flera är delvist sönderbrända i topparna brukar motorn i första hand få låg sur tomg. De gäller i första hand förgasarmotorer som denna. De som däremot kan hända om de är lite trasiga är att de surar sönder tändstiftet, de kan bli semisläckt som redan nämnts. Därför rek jag att prova flera stift på raken på vänster cylinder ja elda på dem kan duga också.
Slutpläderingen är att motorn kan va toksur i vevhuset och de släcker stift på stift.
 

ENKAB

Ny medlem
7 jan 2019
4
0
1
51
Boden
Ok då kan vi koncentrera oss på vänster cylinder. Först o främst innan du går vidare så prova ta lös vänster stift och knacka ihop gnistgapet till 0,4mm (gör de på höger också) och elda på det helst med gasollåga, värm utav hell, passa så inte bygeln smälter elda på gängan. Elda ända tills de slutar bubbla mellan porslin och elektråd. De gäller att koka ur bränslet som åker ner mellan porslin och elektråden, då kan man få liv i semisläkta sitft.Semisläckt stift är att de inte orkar ge gnista i cylinder men utanför tycks de funka. Och om du köper nya stift köp NGK br9EYA för de tål mer olja och soppa innan de släcks. Slå även ihop gnistgapet till 0,45mm de ger ännu bättre skydd mot släckning. De kan nämligen va soppa i vevhuset som semisläcker vänster stift omedelbart man får igång höger cylinder. De kan semisläcka 5 stift på raken ibland. För att undvika flera släckta stift värm motorn med kupevärmare riktad mot vevhuset på vänster cylinder, låt den gärna va på många timmar. De kan ånga ut soppan och de lindrar stiftdöden.
Om de inte hjälper med x ant stift och värmning så gå vidare i felsökning.
De kan mycket väl va fel på tändspolen men de är lätt att testa. Ta en annan tändspole från vad som helst och prova. Om du inte hittar en tändspole med två kablar så ta två med singel tändkablar och sätt dit, de går bra med två helt olika spolar.De är bara fippla dit kablar parallellt mellan den helt enkelt. De går bra med tändspolar från båtmotorer motorcyklar mopeder även moped med 6 volts system och såklart från valfri skoter. De funkar med stor tändspole från bil också. Du behöver inte sätta tändkablarna på en speciell cylinder för de är sok wasted fire dvs bägge cylindrarna tänder samtidigt, de blir en gång i onödan såattsäga. Om den inte går bättre med annan andra tändspolar så gå vidare till att riva lös förgasarna och kolla reedventilerna. Jag är dock skeptisk till reedventilerna för de brukar inte gå så våldsamt väck att de inte går gasa liv i den cylindern på högre varv. Om ett blad eller flera är delvist sönderbrända i topparna brukar motorn i första hand få låg sur tomg. De gäller i första hand förgasarmotorer som denna. De som däremot kan hända om de är lite trasiga är att de surar sönder tändstiftet, de kan bli semisläckt som redan nämnts. Därför rek jag att prova flera stift på raken på vänster cylinder ja elda på dem kan duga också.
Slutpläderingen är att motorn kan va toksur i vevhuset och de släcker stift på stift.
Okey tack för utförliga tips. Ska prova bränna de gamla stiften och inhandla EYA stift. Menar du att gnistgapet ska vara olika, 0,40 på vanliga men 0,45 på EYA?
Jag postar när jag provat, troligen i morgon. Ska sätta dit kupévärmaren också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Okey tack för utförliga tips. Ska prova bränna de gamla stiften och inhandla EYA stift. Menar du att gnistgapet ska vara olika, 0,40 på vanliga men 0,45 på EYA?
Jag postar när jag provat, troligen i morgon. Ska sätta dit kupévärmaren också.
Ang gnistgapet så ska de va samma oavsett stift 0,40-0,45mm om man misstänker att motorn kan släcka stift. Just nu under utredning av fel så sätt de tightast 0,40mm för säkerhets skull, men senare om de visar sig att motorn inte släcker stift kan du öka det mer. Ex på maskiner som inte äter stift kör gärna orört gap som kan va runt 0,6mm. Större gap ger större gnista vilket kan få motorn att gå lite bättre. Jag har testat olika gap på tvåtaktare och fyrtakt allt från 0,4-0,7mm. De flesta eller alla tvåtaktare jag kört 0,4mm på har inte visat några nackdelar typ misständning eller effektbortfall men vissa fyrtaktare helst bilar kan bli helt knäpp av både för tight och för stort gap. De finns säkert någon tvåtaktare som är känslig på gapet också så bäst är att köra rek gap för maskinen om de inte käkar stift. På den motor du har kan ta ett stift då o då även med helt ok motor för den har ju manuell choke. Råkar man ha choken på för länge så släcker man lätt ett stift. När felet är utrett så kör 0,5mm de är ett bra allroundmått på en förgasarmotor.
 

ENKAB

Ny medlem
7 jan 2019
4
0
1
51
Boden
Sent men ändå en uppdatering.
Handlaren har hittat felet som var värre än man kunde ana..... vevaxeln hade vridit sig så att när ena kolven var i topp så var den andra redan halvvägs upp.
Har någon erfarenhet av detta, har ingen anledning att misstro handlaren men slänger ut frågan i alla fall om någon kan bekräfta att inget annat kan ha hänt. Då han även menar att det ej finns att beställa ny vevaxel.

Tips på begagnad vevaxel eller beggad motor mottages gärna!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Då måste vevaxeln vridit sig ovanligt mycket innan den lägger av på en cylinder, de måste handla om minst 10grader off. Jag är lite skeptisk till att den vridit sig så mycket att den inge går men vem vet det med säkerhet?
De är dock ett vanligt fel att vevaxeln vrider sig på Rotax 800 twinnarna, de behövs bara en remsprängning så är de kört. Den kan även ha skurit på pto sidans ramlager så de högg till = vriden vev. De går oftast rikta dem men då måste vevtapparna svetsas för om man bara riktar dem vrider de sig ännu lättare nästa gång!
De finns troligast nya vevar hör med Sundvalls motorrenovering i Sundsvall som ex. Men de kostar minst 10000kr. Sundvalls renoverar även vevaxlar så hör vad de kostar också. De kan svetsa vevtappar också.