Lynx Xtrim 550

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Köpte min första skoter i vintras - en Yamaha SX Viper 700. Jävligt rolig att piska led med och eventuellt gräva runt på någon myr.
Nästa säsong vill jag ta mig längre ut i naturen och kollar på en ny skoter.
Duger en Xtrim 550, årsmodell 2011-2012 för den uppgiften? Det är inte för klen motor i den för att fixa lite x-country?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ja du tom en 600 bleknar motor mässigt i jämförelse med en viper oavsett vad papprena säger om effekten. Kör kort lynx med 51s kammar och man tar sig bra med den. Förmodligen bättre än en 550 xtrim.
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
dom är ju på 56 vilda hästar så tänk på det innan du handlar!! ska du ha en xtrim så se till att den har 370cm lång matta annars går den dåligt i lössnö. Satsa på en vätskekyld ist.
 
Reactions: jorme

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Ska tilläggas att jag inte på långa vägar använder alla 120 hästkrafter som finns i Vipern. Har upptäckt att jag inte tycker det roligaste med skoteråkning är att blåsa i flera hundra kilometer i timmen på en sjö utan att det är bra mycket roligare att plöja upp en myr eller leta egna vägar i skogen.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Lynx x-trim är nog först o främst en ledskoter, som tar sig hyfsat i djupare snö vid behov.
De som behöver en snömaskin verkar nog dras mer åt ski-doo , t.ex backcountry eller summit, o då slänger de på en längre matta med högre kammar tillsammans med ev. neddrevning.
Jag upplever de här fläktkylda maskinerna som för svaga att ta sig ur knepiga situationer med.
Det är mer kraft i en vattenkyld 500 för hårdare körning uppför branter o i flövatten.
 

powderfinger

Medlem
12 apr 2007
18
0
1
Båtskärsnäs
Nu är jag ingen expert på vare sig skotrar eller lössnökörning, men efter att ha kört venture i fyra år bytte jag till en fläktis xtrim i år, och den har tagit mig precis dit jag tänkt mig utan knussel trots 80-100cm bottenlös snö. Visst, nån raket är det inte... "gå på rullen" och annat barntrams kan den inte. Men att den skulle vara värdelös i snö håller jag inte med om. Jag har kört på ställen under den här säsongen som jag aldrig vågat drömma om att besöka med venturen... den jä**** körde man fast med bara man tänkte tanken att lämna välanvända leder...
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Allt handlar ju om vart man kÖr... det behÖvs inte sÅ stora backar fÖr att 550n ska torska. Man kan inte ha fÖr mycket att Åka med i en skoter. Bra att kunna lyfta skidorna vid behov. 550n Är en fin maskin men inte i nÄrheten av en 600a. Har sjÄlv haft en 550 som tanten kÖrde med.