Lynx xterrain 900 ace turbo

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Står i valet om jag ska byta min 49 Ranger 600R -19 mot en xterrain 900 ace turbo -20.
Om ni har några tankar kring xterrain 900 ace turbo så får ni gärna dela med er av dom.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
10
18
Ok sir.

Första intrycken var.

-Vilken pigg maskin och väldigt bra gassvar på Sport läget - Trodde 900 turbon skulle vara lite små slö men inte det ca 160 hp bromsat, helt okey effekt. Sport läget bra på tekniknisk körning eller lite mer bus, Std fin på lång styrning. ECO läget är nästan onödig.

-Dämparna vädligt fina - för hårda på STD läget första hundra milen, nu efter 200 mil är STD inställning perfekt, en väldigt fin typisk lynx dämpning du kan ställa in på komfort mjuk och skön eller gå upp på STD vilket är så nog hårda eller SPORT och köra på Cross bana. Vilket du aldrig kommer göra, tror jag.

-Vikt fördelningen med en 900 4 takts motor fram - Absolut bästa 4t jag kört. Vikten fram känns lågt placerad så att överlag känns den inte för tung att köra aktivt med. Lite mer vikt såklart jämför med lätt 800 såklart men blev överraskad hur pass busigt man kunde ändå köra med den.

-Bränsle körbrukningen - 1.5 till 1.7 på lång styrning på led, jag ligger på ca 1.9 + - ganska busig köring i löst och spår.

-Ganska mycket skidtryck på lynx original inställning på boggin, detta har jag justera lite för, släppt lite förspänning back och spänt lite fram. Blir lite bättre.

-Skidorna är lite tungstyrda med din dubbelköl, som en trappa i blötare fören, tror vanliga CA pro mtx hade varit bättre. Delvis så klart motorn är lite tungre än en 2t.

-Gillar den bredstabila framvagnen efter att kört lössnö maskin i hela livet i princip.