Lynx x-trim 800

Diffen

Ny medlem
16 jan 2008
2
0
1
Tjena!

Jag funderar starkt på att byta ut min ögonsten Yamaha Viper med diverse smågodis på mot en x-trim 800 -06, funderingen jag har är hurdan är en x-trim egentligen, är det en touring eller sport är den rolig att leka med och har den något under huven att sätta fart med? Finns det trimdelar att hitta för att få ut mer av motorn?

Jag förstår att det inte är samma sak som min Viper, det är en annan typ av skoter men den är riktigt rolig och går bra har ca 160hp i den.

Tacksam för svar och konstruktiva kommentarer.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
xtrim= Hybrid. Det ät något mellan sport och mountain skotrar men inte att jämföras med ski-doos renegades. Går bra att hoppa och leka med.(Starkt chassie och bra dämpare). det finns Big bore kit, pipa.mm. så 200 hk kan du nog få ut.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Jag tycker X-trim 800 verkar vara en riktigt intressant maskin.
Framförallt dock den allra senaste modellen -08 som troligen är bland de bästa allroundmaskiner man kan äga och vore det inte att de är just sprillenya, dvs svindyra, så hade nog en sådan stått i garaget nu. Sniken som man är så skammade man hem en renegade 07:a istället :p
Det utförande som 06orna kom i andas som bekant en aning mer touringstuk, men jag tror nog att det kan lura en ulv i fårakläder där :evil:
Frågan är ju naturligtvis vilken typ åkning du föredrar. Givetvis är ju inte en såpass lång maskin, som X-trim, lika nätt att bryta runt på leden med, men å andra sidan så ryggar den nog inte för rejäl puderåkning.

Beträffande motorn så behöver du inte oroa dig. 800 snurran har förvisso "bara" 135-140 hk i -06 utförandet, men enligt mitt sätt och se det så är det riktigt trevliga hästar du får. Jag själv har bytt från SLP-rörad Viper och känner mig väsentligen mer hemma med Rotax-maskinen. Om det nu skulle vara så att du inte är nöjd med effekten så är det ju en enkel match att montera singelpipa. Ligger ju ute en BMP på blocket som torde passa?

Är du riktigt på G så dra iväg ett mail till Tikka eller annan tokstolle som får ge dig en offert på +150 hk massage!
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Nå den är inte lika mycket "sport" som en renegade 800-06 men kass är den inte.
drevat ner 4kugg och satt på 7tums styrhöjare och -07 matta så är det en väldig skillnad. om du kör mycket lös snö så är en 51mm matta att rekommendera.

Framförallt så är rutan väldigt skön vid lite kallare väderlek :D
Dämparna kan man nog chimsa om, om man vill. har ifs inte gjort det.

-08 måste vara en dräpare skulle ja tro ;)