Lynx x-trim 600 sdi - 2006

A.Eriksson

Medlem
7 mar 2010
8
0
1
Kiruna
Hej Hej.
Funderar på att köpa en X-trim.
Vad ska jag titta på om jag ska köpa en?
Finns det några standard fel att fråga om?
Mvh/Anna
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Hej Hej.
Funderar på att köpa en X-trim.
Vad ska jag titta på om jag ska köpa en?
Finns det några standard fel att fråga om?
Mvh/Anna
Hej Anna!
Det du skall titta på är det vanliga, allmänna skicket, dvs. mattan, är den hel kammar borta?
framvagnen, några stag böjda snea? om det finns snea stag så kan du kolla fästena till dem, så att chassiet inte är snett.

motormässigt så skall man alltid ta ett komptest på båda cylindrarna, både varm och kall motor!

Det är vad jag brukar titta över när jag köper en skoter.

Vilken Xtrim handlar det om? Köper du det från firma eller privatperson?
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Tror inte 600sdi motor ska ha några "vanliga" fel. Flera kompisar som har den motorn i sina skotrar och har då inte haft några som helst problem med dem. Tar lite soppa och när vi var till fjälls i år och i fjol var det minus 30 varje dag och dem gick igång ute större problem iaf.
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Fördelen är att den bestyckar om sig när du far upp til fjällen och vid olika temperaturer.
När den är kall startar den alltid på andra draget (1, bränslepumpen som går igång)
Hade inga problem med min :)

Ska finnas några trådar om remdamm och SDI, kan vara värt att kolla upp ifall du köper en!
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Tack för svaret!
Läste en tråd om en sdi motor som hade mycket problem med bränslepumpen och dåliga slangar i bränsletanken osv... Är lite orolig ändå. Finns det nått lätt sätt att se om sådant krånglar? T.ex om tändstigten är sotiga kanske?


http://www.blocket.se/kiruna/Lynx_xtrim_600_sdi___2006_26081677.htm?ca=1_8&w=0
Jag vet inga fel om det du nämner

Därimot som en här ovan nämner så är Remdamm ett vanligt problem för denna maskin.
Men det botar du med att använda dina strumpbyxor som du kanske har?eller meshtyg ( : alltså täcka över filterhålet med det så dår skotern renare.