Lynx + USA = falskt?

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
Har funderat på detta ett tag nu och så vitt jag förstått existerar inte Lynx som skotermärke i USA? (och kanske fler länder?)

Har ALDRIG sett en Lynx i t.ex. Slednecks eller liknande filmer, googlar man på typ "lynx usa" hittar man inte mycket intressant heller.

Hur kommer detta sig? I vilka länder finns egentligen lynx snöskotrar? Så pass stora borde de väl vara vid det här laget... Eller beror det på att de inte vill expandera till fler länder?

Kanske borde postat detta i Lynx-forumet men men :)

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Lynx säljs inte på andra sidan pölen, den är, om jag minns rätt, huvudsakligen utvecklad för Nordens marknad. Att de inte finns i alla länder beror på BRP som vill, så som jag förstått, fokusera på Ski-Doo i Nordamerika.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
BRP har hållit tillbaka lynx under många år. tex om man jämför lynx rave 670 runt 95 och motsvarande skidoo så fick inte lynx ha lika stora förgasare i sina maskiner för att skidoo skulle vara lite bättre. Sen har inte skidoo alltid fått alla nya och häftiga saker och lynx fått detta nästa år, detta kan dock vara bra i vissa fall.. Men det är väll egentligen inte föränns dom senaste åren året lynx fått det senaste samtidigt som skidoo.

Lynx tillverkar ju skidoos arbetsmaskiner så där får dom väll in det dom behöver...

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
i slednecks 3 eller 4 kör dom på island och då kör chris burandt med en röd skoter som går på rullen hela tiden, hoppar även ramp med den..

Blev glad när jag såg att det var en Rave 800 -01/02 =)

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
Tycker varken Lynx eller Ski-doo verkar göra särskilt dåliga skotrar men men. Alla modeller från alla möjliga tillverkare har ju olika för- och nackdelar. Det är väl vad jag vet ungefär..

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
. . sen så har arctic trademarkat alla kattnamn där borta..
Har jag också hört, att arctic har patent på kattnamn. Men om det vore det enda problemet kunde man väl byta namn om man verkligen ville? Är väl ingen omöjlighet?

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
brp kanske känner att de säljer nog bra där borta..
de vill inte konkurrera med sig sja?
Jå men jag tycker ju ändå att det vore ju bra för en koncern om båda företagen går bra, och inte bara ena? menar ju att, det finns marknad för fler i usa, om dom skulle börja sälja lynx skulle folk inte sluta köpa ski doo! det skulle ju som ändå hamna på nån jämna nivå, men ja förstår faktist inte varför lynx inte får säljas, vi kanske är för bra? :) alla vet ju ändå att lynx spöar alla märken! :)

Men det där med patent på kattnamn förstog jag inte riktigt om att byta osv, nån som kan förklara lite mer ingående? :p

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Fallet är faktist så att Arctic Cat har ensamrätt på katt namn i USA. Sen må så vara att Ski-doo inte vill konkurrera ut sig själv med ett till märke i USA, men då Lynx är ett dotterbolag till Ski_doo så borde det inte göra någon större skillnad (Enligt mig) Hurvida det funkar i verkligheten vet jag ej... Däremot så tycker jag det är lite "trångsynt" Av BRP att inte ta del från Lynx Till Ski-doo istället för att bara att Lynx tar del av Ski-doo. Bland annat så bygger ju Lynx just nu en bättre boggie än vad Ski-doo gör; Så använd den på Ski-doo! (Med viss betalning till Pippola och Lynx då ;))

Sen som någon sa så är det ju inte bara dåligt att Lynx tar del av Ski-doo:s utveckling ett år efter. Då hoppar vi Svenskar över att köpa Ski-doo och köper en Lynx i stället så slipper vi ju alla barnfel på, en för Lynx; Ny skotergeneration! (Även det, enligt mig)