Lynx sport touring H.O 2003

firro

Medlem
13 jan 2016
14
0
1
Hej!

Efter att primärvariatorn gått sönder och att jag bytt denna samt flyttat över gamla fjädern och vikterna så fick jag lov att lära mig lite om variatorn och nu har ett par funderingar uppstått.

17g vikter är det normalt på denna maskin?
Fjädern är 5,5 millimeter normalt på denna maskin?

Bytte även remmen då den gamla var sliten så här ser det ut:

29288
Och slacket:
29289
Ser det normal ut?

vad jag förstår så är 0-6 på sekundären möjligheten att sträcka remmen och 0 = max sträckt eller har jag missuppfattat?
jag upplever att skotern varvar lite högre än tidigare innan Primären slår i och skotern drar iväg, Styrs detta bara med hjälp av fjädern eller kan man justera detta på nått annat sätt?

Sen undrar jag vad denna justerskruv är för nått:

29291

/Peter
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
17g låter rimligt om det är en 600.
Fjäder 5,5 mm har jag inte en susning vad du menar.
slacket på remmen ska du spänna så den nästan driver mattan när du har den upphissad, är remmen för slack kan det upplevas som att du behöver högre varv innan den far iväg så att säga
Den justerskruven är mothåll till motorn, och som du kan justera motorns linjering (primären) gentemot sekundären, den ska du bara röra om skotern skulle nöta onormalt med rem.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Du kan justera hela varvtalet över hela registret med klickerskruvarna på primärvariatorn. De är 3st skruvar du skruvar loss nästan helt och vrider dem för ökat eller lägre varv. De är 6 lägen de sitter väl synligt utifrån på locket.
 

firro

Medlem
13 jan 2016
14
0
1
17g låter rimligt om det är en 600.
Fjäder 5,5 mm har jag inte en susning vad du menar.
slacket på remmen ska du spänna så den nästan driver mattan när du har den upphissad, är remmen för slack kan det upplevas som att du behöver högre varv innan den far iväg så att säga
Den justerskruven är mothåll till motorn, och som du kan justera motorns linjering (primären) gentemot sekundären, den ska du bara röra om skotern skulle nöta onormalt med rem.
Ja alltså diametern på fjädern som sitter i primärvariatorn :)