Lynx Rs 600 Beter sig konstigt! HJÄLP

syrdi

Medlem
15 jan 2015
10
0
1
Hej, jag köpte mig en Lynx Rs 600 -10 förra året ( min första skoter )

Jag har alltid känt att den känns lite som 2 växlad, dock trodde jag att detta inte var något konstigt utan att det skulle vara så.

Men nu i måndags var jag och en kompis ute och körde. Vi lekte runt lite på åkern sen körde vi skogsvägar tills vi kom ut på en sjö, så jag drog ut den riktigt upp till 120 kmh ca. sedan tog vi samma väg hemåt. Men när vi kom ut på åkern igen så skulle jag dra på och då helt plötsligt började den mota vid ca 7000rpm på "andra växeln" men gick hur fint som helst på "första växeln" och då varvar den över 7000rpm innan den ändrar utväxling.

Ringde en jag känner som sa att jag skulle kolla så inte Rave ventilerna (avgasventilerna) kärvar, så jag plockade ut dom och kände på dom men tyckte dom gick fint. Tog men dom till jobbet ändå och rengjorde dom riktigt och även smörjde upp axeln med 2-taksolja. Satte ihop den igen utan skillnad.

Ringde då till mulle på M-performace som sa att jag skulle kolla variatorerna. Plockade isär primär och sekundär för att kolla så ingen fjäder hade gått av men det hade dom inte. Helixen såg fin ut och även rullarna. Testade med en annan variatorrem då min va ganska blank men ingen skillnad.

Testade även en annan fjäder i sekundären som är något mjukare, utan skillnad.

Vad ska jag göra??

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh Patrik
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Låter ju som att sekundären växlar upp alldeles för tidigt, kan fjäder bli bli mjukare bara sådär? Tycker ett sånt fel borde smyga sig på successivt...
Någon här inne som har bra koll på variatorer?;)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om du ska testa annan fjäder så är det hårdare som ska i. Fjädrar kan bli slut väldigt fort så om den gick bra tidigare och du inte hittar någ fel så köp nya likadana fjädrar. Skotern ska inte stegväxla sig upp så något slut måste variatorerna vara.
 

syrdi

Medlem
15 jan 2015
10
0
1
Jo jag tänkte jag skulle beställa en ny fjäder och rem, något tips på webshop som säljer brp orginal med snabb leverans? :) det kanske kan vara fjädern ändå ra, för jag tycker mig alltid ha känt att den växlar något och som blivit mer tydligare dom gånger jag kört den.. vad skulle vara fel på manifoldern? (är det grenröret?) som gör att den går som den gör? :) Tacksam för all hjälp då detta är min första snöskoter.

Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Manifolden är jag osäker vad de är men han kan mena grenröret?? De får inte läka avgaser mellan cylindrar och pipa. Läker någon packning där kan man tappa allt från 1-6hk ber på hur mycket de läker. Tvåtaktare bygget mycket effekt på mottryck därav känslig för läkage på avgas.

Men jag tror problemet beror på sluta variatorfjädrar och ev kärvande bussningar i endera primärvariator eller både primär o sek varren. Ber på hur många mil den gått så kan variatorbussningar vara sluta också så uppge milen så kan vi fundera på det. En sak till som du kan kolla först som är gratis och lika viktigt är att motorkuddar är hela och att motorn är linjerad och har rätt cc mått mellan variatorerna. Man måste kolla att nya remmar inte är för spänd så den drar på tomg eller för slak så den växlar på sig. Om mattan precis halvrullar runt på tomg med motor på tomg och upphissat är spänsten bra. Detta förutsatt att mattan har rätt spänning! Är cc måttet ok mellan variatorerna så ska en ny rem ligga ca 1-2mm ovanför sekundärvarrens skivor när alla mått o shimsningar är klar.

Remmen får inte vara för bred heller såklart så den nyper i sidled mot skivorna i primärvarren när den går på tomg. Optimalt sidomått är 0,5mm totalmått mot skivorna men den funkar även med 1-3mm spel men då hugger den iväg vilket är mindre bra. Om remmen är så bred att skivorna ligger åt o drar så måste primärvarren också shimsas om men de tror jag du slipper i detta fall. Shimsa sek varren är däremot vanligt när man byter rem om man ska vara seriös!
 

syrdi

Medlem
15 jan 2015
10
0
1
Manifolden är jag osäker vad de är men han kan mena grenröret?? De får inte läka avgaser mellan cylindrar och pipa. Läker någon packning där kan man tappa allt från 1-6hk ber på hur mycket de läker. Tvåtaktare bygget mycket effekt på mottryck därav känslig för läkage på avgas.

Men jag tror problemet beror på sluta variatorfjädrar och ev kärvande bussningar i endera primärvariator eller både primär o sek varren. Ber på hur många mil den gått så kan variatorbussningar vara sluta också så uppge milen så kan vi fundera på det. En sak till som du kan kolla först som är gratis och lika viktigt är att motorkuddar är hela och att motorn är linjerad och har rätt cc mått mellan variatorerna. Man måste kolla att nya remmar inte är för spänd så den drar på tomg eller för slak så den växlar på sig. Om mattan precis halvrullar runt på tomg med motor på tomg och upphissat är spänsten bra. Detta förutsatt att mattan har rätt spänning! Är cc måttet ok mellan variatorerna så ska en ny rem ligga ca 1-2mm ovanför sekundärvarrens skivor när alla mått o shimsningar är klar.

Remmen får inte vara för bred heller såklart så den nyper i sidled mot skivorna i primärvarren när den går på tomg. Optimalt sidomått är 0,5mm totalmått mot skivorna men den funkar även med 1-3mm spel men då hugger den iväg vilket är mindre bra. Om remmen är så bred att skivorna ligger åt o drar så måste primärvarren också shimsas om men de tror jag du slipper i detta fall. Shimsa sek varren är däremot vanligt när man byter rem om man ska vara seriös!
Okej, men då tror jag inte det har något med läckage att göra iallafall för den pigg så det heter duga, förutom att den växlar helt åt helvete :) När jag köpte den hade den gått 136mil och jag har hunnit köra max 10mil tänker ja :).. dock vet jag inte hur jag får fram miltalet i displayen?? har tryckt på allt jag kan och det högsta värdet jag får fram är 350km.

Hur vet jag vad för cc mått det skall vara mellan variatorerna? motorkuddarna har jag känt på och motor verkar sitta stumt och fint. mattan vet jag att den inte rör sig alls på tomgång iallafall :)

Pratade med Oktan sverige ab förut, och beställde en ny fjäder till sekundären, även nya rullar och en rem. Så det är väl bara att hålla tummarna antar jag? :)

Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Okej, men då tror jag inte det har något med läckage att göra iallafall för den pigg så det heter duga, förutom att den växlar helt åt helvete :) När jag köpte den hade den gått 136mil och jag har hunnit köra max 10mil tänker ja :).. dock vet jag inte hur jag får fram miltalet i displayen?? har tryckt på allt jag kan och det högsta värdet jag får fram är 350km.

Hur vet jag vad för cc mått det skall vara mellan variatorerna? motorkuddarna har jag känt på och motor verkar sitta stumt och fint. mattan vet jag att den inte rör sig alls på tomgång iallafall :)

Pratade med Oktan sverige ab förut, och beställde en ny fjäder till sekundären, även nya rullar och en rem. Så det är väl bara att hålla tummarna antar jag? :)

Mvh
De finns färdiga linjerings mallar av metall. Den är bara lägga imot variatorerna så ser man vridfel och jag antar även cc måttet. Dessa köper du på de flesta skoterfirmor eller sök på ebay.

Om mattan inte rullar runt lite huggande med upphissad skoter och motor på tomg så har du endera för spänd matta eller för slak rem. Om de är slak rem shimmsar man ihop sekundärvariatorn så den klämmer upp remmen mer = blir kortare fram mot primärvarren. Om du har för slak rem blir den slö i botten och kommer på slutet men den går aldrig riktigt bra.
 

syrdi

Medlem
15 jan 2015
10
0
1
De finns färdiga linjerings mallar av metall. Den är bara lägga imot variatorerna så ser man vridfel och jag antar även cc måttet. Dessa köper du på de flesta skoterfirmor eller sök på ebay.

Om mattan inte rullar runt lite huggande med upphissad skoter och motor på tomg så har du endera för spänd matta eller för slak rem. Om de är slak rem shimmsar man ihop sekundärvariatorn så den klämmer upp remmen mer = blir kortare fram mot primärvarren. Om du har för slak rem blir den slö i botten och kommer på slutet men den går aldrig riktigt bra.
Okej! men jag har väl bara en ställskruv på team variatorn för att spänna remmen med? :) Ska testa med ny fjäder och rem så fort jag får hem det och se om det blir bra :)

Mvh