Lynx rs 600 -14 går dåligt på mellanregistret

7 okt 2018
6
0
1
53
Lögdeå
Hej, min lynx rs 600 -14 blöddrar på mellanregistret,
Blir svartrök (oförbränt bränsle) avgaspuffar när jag drar igång den ibland, stiften är blöta,
Drar mycket mer än normalt,
så den får för mycket bränsle.
Det jag har testat är att he ner trottel nålen, blanda mindre procent olja.
Det här är andra säsongen jag äger den,
Förra året blöddrade den inte,
körde både i fjällen och kusten.
Någon som vet vad problemet är?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.645
803
113
Kramfors
Sitter det V-force reedventiler på den? Om de gör det kan de ha frasats sönder i topparna då går de dåligt i mellanreg men den borde även sura på tomgång.
Blir bägge stiften lika sura?
Om den enbart blöter ner ett stift kan bränslepumpens membran läcka in soppa i vevhuset . Utan att kolla sprängskiss så gissar jag att den slangen går in i vänster vevhus så om de stiftet blir mest surt är de ev spräckt membran. Du kan testa om pumpen är tät genom att suga i vacumslangen endast fastsatt i bränslepumpen de ska va tvärtätt stumt åt båda håll. Om du kan suga åt dig luft eller bensin läcker vacumembranet.
Ta även kompprov för de kan bespara många timmars sökande om de är värdelöst komptäthet. Runt 9 bar är ok och så lika som möjligt mellan cylindrarna. Låt motorn bli halvvarm och håll full gas när du tar kompprovet.
 
7 okt 2018
6
0
1
53
Lögdeå
Både stiften är lika sura. Kompet är 10kg på båda cylindrarna.
Den surar ej på tomgång.
Bytte tändstift för inte så länge sen, men dom gamla stiften vart sotig.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.645
803
113
Kramfors
10 bar kall duger. Varför man hellre testat med varm motor är för att om en kall cylinder surat kan den endera ha mer eller mindre seg olja på cylinderväggar som ger olika täthet. Varm motor brukar ge mer jämnt rätt värde oljan är flyktigare då så de påverkar inte tätheten lika mycket. 9 varm brukar ge 10 bar kall så de är ok.
Svårt fall då den går dåligt på båda och endast i mellanreg de utesluter många fel för de är sällan bägge sidor går väck samtidigt.
Testa knacka ihop tändstiftens bygel till 0,4-0,45mm då släcks gnistan inte lika lätt av surhet. Jag skulle även provat nya stift för de kan va semisläckta nu av all soppa och då kan den bete sig sådär. Även om du sätter i nya stift knacka ihop dem till 0,45mm direkt innan provstart för då håller de bättre.
Elfel är inte helt uteslutet heller för de brukar ge samma fel på bägge cylindrarna.
Inte för att jag tror avgasgiljotinerna kärvar lika på båda cylindrar men ta lös och rengör dem ändå för säkerhets skull.