Lynx Rs 600 09

Lynxraggaren

Medlem
16 dec 2013
34
0
1
27
Arjeplog
www.facebook.com
Hej!

Precis som rubriken lyder så är jag ett Lynx fan och väldigt inne på en Lynx Rs 600 i 09:as årsklass :)

Jag är en kille på 17 bast och min senaste skoter är en Lynx Rave 550 07:a. Inget att skryta med om ni frågar mig, men jag visste inget om kubiken men mitt intryck av den var att maskinen är väldigt slö i djupsnön och ganska omöjlig att resa om man inte står i en lutning.. Så nu ska jag byta upp mig ganska hårt. Och jag kan bara tänka mig en Lynx. Rs:en i 09:an årsklass intresserar mig väldigt mycket men jag skulle vilja veta lite om den hos er läsare som ändå vet!

Hur många hästar ligger de på?

Hur mycket soppa drar de per mil (vid lugn körning och våldsam)

Går skotern bra i lössnö?

Klättrar den bra eller är den för kort?

Är det stadigt chassi? (Klarar den av att hoppa?)

Är det mycket skoter för pengarna? (45-50 k)

Väldigt tacksam för svar!
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
120+

5-6L/milen får du nog räkna med

Går vell som vilken annan kort i lössnön så länge du ändrar variatorerna då dom är väldigt vass

Klättra är den för kort för skulle jag säga

Stadig - ja

Mycke skoter för pengarna?? Njaa finns bättre och mer allmänvänliga maskiner, rs drar mycke soppa och är dyr i underhåll.
 

Lynxraggaren

Medlem
16 dec 2013
34
0
1
27
Arjeplog
www.facebook.com
120+

5-6L/milen får du nog räkna med

Går vell som vilken annan kort i lössnön så länge du ändrar variatorerna då dom är väldigt vass

Klättra är den för kort för skulle jag säga

Stadig - ja

Mycke skoter för pengarna?? Njaa finns bättre och mer allmänvänliga maskiner, rs drar mycke soppa och är dyr i underhåll.
Men vet du nån lynx som ligger i prisklass 45-50 k som går bra i snön?
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Jag är ju lynx man men får vell bita mig i läppen å säga för dom pengarna så finns de nå arcticcat m7, polaris rmk 600cfi, sen summit i revchassin. Men jag hade noh gått på en m7a. Men finna säkert nå fler som har invändningar :)
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Sitter själv på en RS och de är en grymt jävla rolig skoter. Så kan du ta dom drar mycke soppa, mer underhåll och inte optimal i lössnön. Så köp en sån. Riktigt rolig maskin. Men som sagt den går i lössnön men allt annat än bra :)
 

Lynxraggaren

Medlem
16 dec 2013
34
0
1
27
Arjeplog
www.facebook.com
Sitter själv på en RS och de är en grymt jävla rolig skoter. Så kan du ta dom drar mycke soppa, mer underhåll och inte optimal i lössnön. Så köp en sån. Riktigt rolig maskin. Men som sagt den går i lössnön men allt annat än bra :)
Ja det lutar sig mot nått sådant! :) Kan ju knappast va värre än min förra 07:as Lynx rave 550 som knappt orkade gå i lössnö.. :)
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
"tjena!
rs är en skoj maskin ja, men om ja säger så här, drar bränsle som en gris ja tog mig 4-5 mil på en tank 22L du måste pumpgasa hela tiden annars blir pip tempen väldigt hög och då börjar kolvarna brännas, du kan ej åka jämn gas över sjöar då finns risk att dom skär, känslig på bestyckning både ja och nej, jag åkte på samma bestyckning här i sundsvall som uppe i jorm å det gick bra, fram på vårkanten äre mer noga,men som ja sa, orginal bestyckning fungerar här hemma, iaf den som ja hade på min 2010a sen äre allmänt mer skruvning på rs maskiner,det finns "led"bestyckning till dessa,då byter du cylinderfots packning,ombestycka förgasare,byter stänklapp mm,sen ska du veta att dessa maskiner ska gå stenhårt!dom är inte ett dugg sköna att åka lugnt på,men hoppar du en 25-40 meter och svävar 15 meter högt så äre bra maskin, ja rekomenderar att köpa en vanlig 600 alt 800 mer driftsäker"


Detta fick jag som svar när jag också gick och sneglade på en RS maskin.
Så om jag vore du skulle jag satsa på en m7a.
 

Lynxraggaren

Medlem
16 dec 2013
34
0
1
27
Arjeplog
www.facebook.com
"tjena!
rs är en skoj maskin ja, men om ja säger så här, drar bränsle som en gris ja tog mig 4-5 mil på en tank 22L du måste pumpgasa hela tiden annars blir pip tempen väldigt hög och då börjar kolvarna brännas, du kan ej åka jämn gas över sjöar då finns risk att dom skär, känslig på bestyckning både ja och nej, jag åkte på samma bestyckning här i sundsvall som uppe i jorm å det gick bra, fram på vårkanten äre mer noga,men som ja sa, orginal bestyckning fungerar här hemma, iaf den som ja hade på min 2010a sen äre allmänt mer skruvning på rs maskiner,det finns "led"bestyckning till dessa,då byter du cylinderfots packning,ombestycka förgasare,byter stänklapp mm,sen ska du veta att dessa maskiner ska gå stenhårt!dom är inte ett dugg sköna att åka lugnt på,men hoppar du en 25-40 meter och svävar 15 meter högt så äre bra maskin, ja rekomenderar att köpa en vanlig 600 alt 800 mer driftsäker"


Detta fick jag som svar när jag också gick och sneglade på en RS maskin.
Så om jag vore du skulle jag satsa på en m7a.
Okej.. Låter som rs:en är lite för mycket för mig. Jag skruvar aldrig i skotrar och ska man skicka in den på service så ofta lär det inte bli gratis i längden. Får kolla vidare men märket lynx är det jag söker efter! Tack för alla svar!
 

Lynxraggaren

Medlem
16 dec 2013
34
0
1
27
Arjeplog
www.facebook.com