lynx re 600 e-tec eller skidoo renegade 600 sdi

DaNi8331

Medlem
10 jan 2010
22
0
1
Hej. dags för nyköp av skoter efter att ha åkt gammelhärk hela livet.

Har ingen aning vilka av de nyare som är bra eller dåliga.

De två jag är mest sugen på är en Skidoo renegade 600 SDI 2008 och en lynx re 600 e-tec 2009.

Skidoon tycker jag är finast och lockar mest men E-tec lockar också.

Vad hade ni gjort? Båda har gått runt 700mil, e-tec;en har fått kolvbyte nyss och skidoon är dom aldrig bytt i.

Jag åker för mestadels på led, men vill kunna trycka ut den utanför utan att fastna också. Äldre lynx med PPS boggie och SDI har jag vart inne på ett tag också, men är dom här två ett bättre val?

Ge gärna tips om andra skotrar också! Maxpris 45000kr.
 

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Av dom där två du har nämnt ovan skulle jag ta E-tecen alla dagar i veckan! Mycket bättre motor och helt ny design! Sen om det inte är bytt kolvar på en rotax som gått 700 mil skulle jag aldrig våga sätta mig på den.... Men det är vad jag tycker! Mycket fina skotrar båda två och pris värda!
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Av dom där två du har nämnt ovan skulle jag ta E-tecen alla dagar i veckan! Mycket bättre motor och helt ny design! Sen om det inte är bytt kolvar på en rotax som gått 700 mil skulle jag aldrig våga sätta mig på den.... Men det är vad jag tycker! Mycket fina skotrar båda två och pris värda!
Håller inte med angående e-tec vs. sdi. Sdin är enligt mig betydligt roligare med mer effekt och skillnaden i bränsleförbrukning är av vad jag förstått inte speciellt stor. Stora skillnaden är väl kanske oljeförbrukningen där e-tecen verkar vara väldigt bra men samtidigt så är sdin ingen oljeslukare heller. Sen så kan det lika gärna vara en förde att sdin är mindre komplicerad ifall man skulle få motorproblem. Men det är klart en stor fördel i det här fallet att det sitter nya kolvar i e-tecen, vid 700 mil börjar det vara dags att byta kolvar och gå igenom veven på sdin.
 

DaNi8331

Medlem
10 jan 2010
22
0
1
Ja det gjorde mig inte nå klokare.
E-tecen blev iaf såld.

Jag har läst att sdi går 1000mil innan kolvbyte?

Letar vidare iallafall! Höjt budgeten till 55-60 000kr så ge gärna tips! Vill ha en allround/hybrid :)