Lynx re 600 -07, prestandahjälp

fami

Välkänd medlem
21 feb 2008
434
0
16
30
Umeå, Sweden, Sweden
tjenare jag undrar om det fiins några enkla delar eller tillbehör för att höja prestandan på skotern, vill ha ca 10 hästar mer.
Ska nödvändigtvis inte vara enkelt men inte allt för avancerat!
Samt att jag vill ha Dämparfodral (skydd) :)

Tack på förhand:):becky:
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Sv: lynx re 600 -07

Ska du ha dämparskydd/fodral kan du kontakta Metso här på forumet, vet inte om han fortfarande gör dom men du kan ju fråga. Tror materialen han jobbade med var bävernylon och meshtyg.
 

fami

Välkänd medlem
21 feb 2008
434
0
16
30
Umeå, Sweden, Sweden
Sv: lynx re 600 -07

tackar men finns det möjligtvis trimrör så att säga :)?

EDIT: Cudney variatorkit verkar som en bra idé men hur vet man vilken som passar osv, med tanke på att det inte görs till lynx, utan bara ski doo, yamaha, arctic, polaris:)?
 
Last edited:

Natta

Aktiv medlem
9 aug 2010
94
0
6
Karlholmsbruk
Sv: lynx re 600 -07

Holzman Atacc fungerar som en automatisk bestyckare av motorn och underlättar på så vis ett ägande av exempelvis en mer känslig motor som t.ex. 440-motorerna. Den fungerar på det viset att det bestyckar om motorn efter omgivningen, dvs efter: höjdskillnader, temperaturskillnader, luftfuktighet o.s.v. Ska själv införskaffa ett Atacc-kit till min Rev 440.
 

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
Sv: lynx re 600 -07

Holzman Atacc fungerar som en automatisk bestyckare av motorn och underlättar på så vis ett ägande av exempelvis en mer känslig motor som t.ex. 440-motorerna. Den fungerar på det viset att det bestyckar om motorn efter omgivningen, dvs efter: höjdskillnader, temperaturskillnader, luftfuktighet o.s.v. Ska själv införskaffa ett Atacc-kit till min Rev 440.
exakt! så du får hela tiden den bränslemängd du behöver, och då kan du använda alla hästar som finns i motorn hela tiden!
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Sv: lynx re 600 -07

Varken ett variatorkitt, dreva ner eller attac gör att du få fler hästar.
Däremot kan du öka prestandan jämfört med orginal, och ta vara på de x hästkrafter du har.

Köp en pipa&burk :)
 

fami

Välkänd medlem
21 feb 2008
434
0
16
30
Umeå, Sweden, Sweden
Sv: lynx re 600 -07

aaa dåligt skrivet självklart menar jag att jag ska använda dem jag har fullt ut istället:)
har ju tampaflow på skotern som innebär att den bestyckar om efter temperatur och så, men funderar stark på en pipa o burk, dock har jag inte funnit någon bra pia o burk, tips:)?
 
R

RevMan

Sv: lynx re 600 -07

om du vill slå på stort så har sleadheadracing 700 kit till 600ho lovar 140hk+ med orginal avgassystem.
Tänk på att du har teamsekundär vid inhandling av variatorkit.
 

fami

Välkänd medlem
21 feb 2008
434
0
16
30
Umeå, Sweden, Sweden
Sv: lynx re 600 -07

angående sleadhead det ska alltså passa till min skoter utan större modifieringar,?

och Slp hittar jag bara till rev 800, inget till lynx med såg ut som att den skulle passa ändå!
 
Last edited:
R

RevMan

Sv: lynx re 600 -07

Kolvar, cylindrar topplock.
Går ju att bygga ett budgetallternativ med begagnade 700 cylindrar men det kommer garanterat inte i närheten.
En jobbarkompis funderar starkt på detta kit fast till sdi.
Ser inga som helst hinder till att det ska fungera i Lynx.
 

fami

Välkänd medlem
21 feb 2008
434
0
16
30
Umeå, Sweden, Sweden
Sv: lynx re 600 -07

ajaj okej låter intressant tack för svar:D ska nog om jag har råd ta och göra denna uppdatering:)

EDIT: Vet någon om nåon hemsidan där man man beställa SLP pipa o burk så det passar till lynxen.? Eller någon annan pipa!?:)
 
Last edited:

fami

Välkänd medlem
21 feb 2008
434
0
16
30
Umeå, Sweden, Sweden
Sv: lynx re 600 -07

BUMP

Vet någon om nåon hemsidan där man man beställa SLP pipa o burk så det passar till lynxen.? Eller någon annan pipa!?:)?
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Sv: lynx re 600 -07

aaa dåligt skrivet självklart menar jag att jag ska använda dem jag har fullt ut istället:)
har ju tampaflow på skotern som innebär att den bestyckar om efter temperatur och så, men funderar stark på en pipa o burk, dock har jag inte funnit någon bra pia o burk, tips:)?
He he!! undra om det är min gamla maskin du har?? (Svartvinylad tunnel mm.), satte tempa flow på den och sålde den till Vännäsby.. Isf så har du rätt bra variatorkitt på den. ev. bara byte av helix, och nerdrevad är den.

Om du ska byta pipa mm. så kolla så att inte pipan ska varva för mycket, re:n har varvstopp på 8400 el 8500 om jag inte minns fel. Körde den med BRP dubbelpipor ett tag men det var ingen större effektökning eftersom de ska varva över 8700 nånting för att gå bra + att man bör ha högre komp.
 

fami

Välkänd medlem
21 feb 2008
434
0
16
30
Umeå, Sweden, Sweden
Sv: lynx re 600 -07

He he!! undra om det är min gamla maskin du har?? (Svartvinylad tunnel mm.), satte tempa flow på den och sålde den till Vännäsby.. Isf så har du rätt bra variatorkitt på den. ev. bara byte av helix, och nerdrevad är den.

Om du ska byta pipa mm. så kolla så att inte pipan ska varva för mycket, re:n har varvstopp på 8400 el 8500 om jag inte minns fel. Körde den med BRP dubbelpipor ett tag men det var ingen större effektökning eftersom de ska varva över 8700 nånting för att gå bra + att man bör ha högre komp.
hahaha jaa det är den köpte den i vännäsby faktiskt:p
men vad säger du, byta helix:)?
aa men tackar!!!
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Sv: lynx re 600 -07

Jag mailade lite med Dynamo Joe och med de andra grejorna i variatorn på den där, så rekommenderade han en skum helix tror det var 46-36 om jag inte minns fel.(kan kolla skrev upp det) Blev även tipsad av Jocke Strandberg att köra med en 58-46 el. 60-46 är inte hundra på andra vinkeln men kollar upp det också.
Annars så är skotern nerdrevad 2 kugg uppe och 1 nere, sen är oljepumpen justerad som det ska vara .,så den ger 2% vilken ger någon extra hk mot original med 4%
inblandning. Du har även justerbara viktpinnar i primären med andra ramper och fjäder. Även en annan sek fjäder ska det sitta i. Du har även en lättare primär variator som inte är original på RE.