Lynx Re 600 -07 hastighetsmätare lever sitt egna liv

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Va och körde tidigare i vinter och såg du att min hastighetsmätare fick för sig att fara fram och tillbaka.
Som tex då jag stod still så kunde den visa att jag körde 220, den ändra på displayen så det stod -220-, sen for den på olika hastigheter.
Senare då jag körde kunde den funka som vanligt sen kunde den få sånt där ryck igen.

Någon som vet om det är batteri på re 07? och att det kan vara det som spökar?
Kommer lägga upp klipp på hur det såg ut senare idag.
 
Last edited:

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
här är klippet. Står helt stilla och gasar litegrann

[video=youtube;oBnenj3wmu4]http://www.youtube.com/watch?v=oBnenj3wmu4[/video]
 

ettans

Medlem
27 jul 2009
16
0
1
På min som betedde sig ungefär likadant var kabeln som går bakom luftburken till drivaxeln avnött.
Lödde ihop kablarna och har inte krånglat nåt mer.
 
R

RevMan

Leta efter kabelbrott, testa att låna ett relä från en annan BRP maskin.
Testa att mäta spänningen uppe vid lyset för att se om voltregulatorn spökar.
 

craz_y

Medlem
5 dec 2011
6
0
1
hissjö
min hastighetsmätare han samma symptom som filmen ovan, förutom att trippmätare på min ökar väldigt snabbt, några hundra meter blir kilometer och ibland mil, vet inte om det är för att hastighetsmätare visar så högt antal att den "tänker rätt" eller om allt är åt helvete,..? jag tog lös kontakten bakom mätarhuset och blåste ur en massa fukt, problemet försvann några dagar sen kom det tillbaka igen och jag förstår inte vad det är.... har inte hunnit felsöka kabelbrott, ska göra det imorogon. tror ni det skulle kunna vara kabelbrott eller?, eller har det kommit in fukt igen?
 

craz_y

Medlem
5 dec 2011
6
0
1
hissjö
jag tror inte på voltregulatorn, varför skulle den spöka med hastighetsmätaren? btw så kör jag en RE 600 sdi -08 :)
 

craz_y

Medlem
5 dec 2011
6
0
1
hissjö
satte dit kontaktstycket till hastighetsmätaren som jag haft inomhus i rumstemperatur för att torka upp, nu funkar allt som det ska, hade ej något kabelbrott och voltregulatorn testade jag bara för att och den är som den ska!