Lynx rave kyl problem

Lukas_f

Medlem
6 apr 2020
10
0
1
23
Sverige
Tja.
Var och köpte min första skoter för ett tag sen (en lynx rave 600 RS -12). När jag tog min första prov tur så vart jag direkt tvär nöjd då den gick grymt bra. Dock finns det ett problem den har svårt att hålla arbetstemperatur. På tomgång går han fort upp i arbetstemperatur och håller sig där men så fort man kom ut på fjället och kunde gasa lite så gick han ner väldigt lågt i motortemp. Att tilläga är att det va typ 2 plus och absolut ingen löss snö utan ganska hård snö. Så nu undrar jag om det finns nåt att göra för att skotern ska hålla arbetstempen bättre
 

SpeedKing

Medlem
16 okt 2019
13
2
3
46
Överboda
Normal arbetstemperatur ligger på ca45-50 grader, går det varm så beror det hårdföre. Ibland måste man avvika från leden och köra i lösare snö så den går ner i temp.
Annars är det isrivare som gäller, men det området har jag ingen koll på.

//John
 

Lukas_f

Medlem
6 apr 2020
10
0
1
23
Sverige
Normal arbetstemperatur ligger på ca45-50 grader, går det varm så beror det hårdföre. Ibland måste man avvika från leden och köra i lösare snö så den går ner i temp.
Annars är det isrivare som gäller, men det området har jag ingen koll på.

//John
tack så mycket för ditt svar. Dock är mitt problem att den går för kallt och inte att den går för varmt.
 

SpeedKing

Medlem
16 okt 2019
13
2
3
46
Överboda
Aha, på det viset. Då kan det ju vara termostaten som står öppen hela tiden. Plocka ur den och se hur den ter sig tekastrullen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Hur kall blir den ? Om den blir under 40gr är nog termostaten borttagen err max öppen hela tiden.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Sitter det änns någon termostat på domdär?
Du har nog rätt för jag hittade ingen termostat på Lynx parts sprängskiss inte i toppen som de brukar sitta på vanliga svensson rävar. Om den nu är utan termo så kan den säkert bli ganska kall men de är bara tuta o köra kallare vevhus ger mer pulver så de blir bara en typ av trimning när den bli kall :) En skotermotor tar inte lika mycket skada av kallare gång än 40c för de ligger normalt på 40-55c. De vore värre om en fyrtaktare som ska ligga runt 85-90C går ner till 30-40c för då kan ju cylinderfoder bli lite väl tight.
 

Lukas_f

Medlem
6 apr 2020
10
0
1
23
Sverige
Tack för alla svar. Då ska de alltså inte vara några störe problem att köra den även om den går lite kall. Ska kika imorn om jag kan hitta nån termostat.