Lynx Rave 800 - 05 Brand i motor/kylarutrymme.

Zanny

Prospect sledder
23 jan 2018
3
0
0
Näsviken
Jag är väldigt okunnig när det kommer till fordon, så jag uppskattar all hjälp!

För något år sedan när jag ködre min Lynx Rave 800 - 05 i kanske 30 min skulle jag stanna för att gå in snabbt och hämta en sak.
Men skotern gasade av sig själv, så den gick sakta frammåt. Jag ville inte stänga av den, då den var lite svårstartad ibland.
Så jag lindade tejp runt bromsen och sprang in i kanske 3 minuter. När jag kom tillbaka så rykte det kraftigt från skotern,
så jag tog av tejpen och såg sedan att det brann lite grann kring motorn/kylaren. Så jag släckte elden fort med snö.
Har för mig att det läckte kylarvätska efter det.

Eftersom jag vill sälja den, så undrar jag nu följande:

Bör jag undersöka/laga själv eller åka med den till en verkstad, och vad skulle det isåfall uppskattningsvis kosta?

Är det värt att laga, eller ska jag sälja den som den är?

Vad är den värd isåfall?

Tack på förhand

/Alex
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Branden är svår att svara på de behövs både bränsle och gnista om de inte va kabelbrand?

Men att den rusade på tomg och va svårstartad beror oftast på skit i lågfartsmunsycket på någon av förgasarna. De kan även vara feljusterade typ snålställda bränsleskruvar eller för små lågfartsmunstycken.
Är motorn helt original och orörd i bestyckning?
Eller så är tomgången för högt ställd helt enkelt.
 

Zanny

Prospect sledder
23 jan 2018
3
0
0
Näsviken
Okej, tror att motorn är orginal. Jag har inte gjort något med den i alla fall. Vet inte vad bestyckning är.
Vad tror du det skulle kosta att laga på verkstad?
Och hur mycket skulle jag kunna sälja den för i nuvarande skick?
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
Sprucket insugsgummi var vanligt på dessa.
Kan vara en anledning till hög tomgång.

Lägg gärna upp bilder på branden så är det lättare att bilda sig en uppfattning.

Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Okej, tror att motorn är orginal. Jag har inte gjort något med den i alla fall. Vet inte vad bestyckning är.
Vad tror du det skulle kosta att laga på verkstad?
Och hur mycket skulle jag kunna sälja den för i nuvarande skick?
Bestyckning av förgasare är att byta bränslemunstycken. Men om den gått bra tidigare så lär de vara rätt munstycken.
Sandling kom med ett bra tips sprucket insugsgummi. De sitter mellan förgasare och cylinder ,,kolla de först för de är enklast.
Om de va kabelbrand borde lukten varit bränd plast.

Din maskin kan stå i 15000-25000 ber på skick men är den felande på detta vis ska du va glad om du får 10000. Felsök och lagning på verkstad a 1000kr timmen kan bli dyrt typ minst 2 timmar och uppåt 8 timmar är inte otroligt om de är allvarligare fel. Lägg därtill reservdelar !!

Har du inga skruvkunniga kompisar eller sök en svartskruvare de finns ju minst en i varje by.