Lynx Rave 800 - 05 Brand i motor/kylarutrymme.

Zanny

Prospect sledder
23 jan 2018
3
0
0
Näsviken
Jag är väldigt okunnig när det kommer till fordon, så jag uppskattar all hjälp!

För något år sedan när jag ködre min Lynx Rave 800 - 05 i kanske 30 min skulle jag stanna för att gå in snabbt och hämta en sak.
Men skotern gasade av sig själv, så den gick sakta frammåt. Jag ville inte stänga av den, då den var lite svårstartad ibland.
Så jag lindade tejp runt bromsen och sprang in i kanske 3 minuter. När jag kom tillbaka så rykte det kraftigt från skotern,
så jag tog av tejpen och såg sedan att det brann lite grann kring motorn/kylaren. Så jag släckte elden fort med snö.
Har för mig att det läckte kylarvätska efter det.

Eftersom jag vill sälja den, så undrar jag nu följande:

Bör jag undersöka/laga själv eller åka med den till en verkstad, och vad skulle det isåfall uppskattningsvis kosta?

Är det värt att laga, eller ska jag sälja den som den är?

Vad är den värd isåfall?

Tack på förhand

/Alex
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är det remmen som har brunnit, sen har kanske någon kylvattenslang tagit skada av värmen?

Jag föreslår att avsyna motorrummet ordentligt och tvätta rent från sot mm. Låt någon kunnig person i närheten titta på det hela, antingen för att hjälpa till med reparationen eller för att beskriva skadorna på ett fackmässigt sätt så du kan få till en väl formulerad annons om den ska säljas i befintligt skick. Det är nog inte värt att lämna in den på verkstad om det inte finns brandförsäkring som täcker reparationskostnaderna.

Man får hoppas att det inte har brunnit i PVC-plast, eftersom den bildar saltsyra vid brand, som ger kraftiga frätskador på metalldelar. Har det brunnit i PVC är det viktigt att man så snart branden är släckt tvättar bort syrahaltigt sot mm, eller åtminstone neutraliserar saltsyran med något alkaliskt. Det duger inte att vänta flera timmar eller dagar.