Lynx Rave 670 H.O

hebbe30

Medlem
31 jan 2014
11
0
1
Sundsvall
Hej. Köpte mig en Rave 670 -93 för några år sedan. Förra ägaren har bytt motor till en -99 670 H.O och tagit bort D.P.M'n.
Den har aldrig gått bra så jag lämnade in den på lite renovering, riktat vev, byte av kolvar m.m.
Fick tips om att bestycka den till högfart: 380 lågfart: 60 då det sitter öppna luftfilter på den.
Troligen är detta säkert bra bestyckning när D.P.M´n sitter på plats.
Men nu har jag problemet att den surar ner sig på låga varv och blir otroligt svårstartad.

Efter lite sökande på forumet så har jag kopplat bort vakuumpumpen och pluggar nipplarna på motorn. Samt tagit bort skruven bak på förgasarna.
Detta skulle göras om man inte har DPM

Själv är jag inte alls någon expert på området, så jag lämnar över till Er :)
Vad tror ni?

/Christer
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Vad menar du med pluggat vacumpump?

Du menar väl inte bränslepumpen som sitter på alla tvåtaktare måste såklart sitta kvar och drivs från vevhuset via en vacumslang. Den rör man inte men man tar bort slangarna från förgasare till dmp. Slangarna ska inte pluggas på förgasarna de ska bara vara lös och öppen ut i de fria.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
670 h.o med dpm har en separat pump till dpm:en. Har haft en med dpm bortkopplad som gick klockrent menns ej exakt vad som var pluggat eller inte :/
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Nej tyvärr inte men för snålt för att köra med rensad luftburk iallafall då den smälte en kolv vid kappkörning på älven trots 0 gradigt ute. Satt däremot olika munstycken på pto och mag sidorna. Är väl 7-8 år sedan jag hade den å hunnit med 12-14 masiner eller mer efter det så därför minns man inte allt trots att de skruvades en del i 670in som sedan hamnade i en blizzard :)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kasta dina öppna filter i brasan. Be Boost III förklara hur man bygger filterburkar av petflaskor. Skumgummifilter är av ondo, ändrar genomsläpp beroende på väder, före mm.

Börja där, bestycka sen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Skumfilter är totalt värdelös flödar värdelöst helst när det kommer in snö under huven. Och ännu värre när man stannar så fryser de ihop till isklumpar. Snöpåsar typ slp tyg funkar inte heller för de blir täta av tvåtaktsoljan som sprutar ut bakvägen ur förgasarna. De funkar om man avfettar dem varje 10-20 mil. Bäst är org luftburk något mer öppnad med luftintag utifrån de ger både kallare luft och inget motstånd.

Jag kör dumt nog med grovmaskigt nät (tvättpåsar) utanpå hålborrade petflaskor men den drar då i sig både varm luft och mycket remdamm så det är egentligen helt värdelöst effektmässigt och slitagemässigt för motorn. Jag har bara inte orkat bygga om luftburken för mina större fuggar därav den dumma iden med damunderkläderstvättpåsarmaterial till filter :)
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Vad menar du med pluggat vacumpump?

Du menar väl inte bränslepumpen som sitter på alla tvåtaktare måste såklart sitta kvar och drivs från vevhuset via en vacumslang. Den rör man inte men man tar bort slangarna från förgasare till dmp. Slangarna ska inte pluggas på förgasarna de ska bara vara lös och öppen ut i de fria.
Boost III:

Kan man inte tänka sig att vevhuset drar luft, om membranet i pumpen blir otätt?
Är det inte bättre att ta bort bensinpumpen och plugga hålet i vevhuset?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Boost III:

Kan man inte tänka sig att vevhuset drar luft, om membranet i pumpen blir otätt?
Är det inte bättre att ta bort bensinpumpen och plugga hålet i vevhuset?
Ja man måste plugga nippeln i blocket om man tar bort dmp på dessa äldre motorer. Jag visste inte att någon maskin hade vevhusdriven pump för dmp. På nyare maskiner så finns ingen pump för dmp.