Lynx rave 670 -96

addebob

Rookie sledder
13 mar 2018
6
0
0
Malå
Tjenare!

Har skaffat mig en Lynx rave 670 -96. Det är så att när det blir tungt för den så går den dåligt och blåryker. Om jag gasar fullt så blir det så tills att jag fått upp farten. Om jag kör i lössnö så händer detta och om jag inte släpper på gasen eller åker upp på led så dör den nästan och orkar inget. Den låter konstigt också men kan inte säga hur.

Jag misstänker att den får för mycket olja när det blir tungt/gasar fullt eller att den misständer och/eller går på en cylinder när det blir tungt.

Om någon har en aning om vad det kan vara får gärna skriva

Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Troligast är de bara variatorn som tjärvar den växlar på sig i djupare snö och då sänks varvtalet så lågt att motorn storknar. Du kan ju kolla hur lågt varvtal de är när den säckar ihop. Kolla även hur lågt tillslagsvarv du har för fjädern i primärvariatorn kan vara av. Även sekundärvariatorn kan vara boven den tjärvar så den inte växlar tillbaka i djup snö,,kolla fjädern om den är hel även där och att rullar är hela mot helixen.
 

addebob

Rookie sledder
13 mar 2018
6
0
0
Malå
Varvtalet kommer typ när jag kommer upp i 7000 varv på led och i lössnö så är den under hela tiden jag är i lössnön. Inslagsvarvet ligger på cirka 3500 varv.

Har fått den att gå lite bättre genom att flytta nålen till så att den får så lite bränsle som möjligt. Den går fortfarande dåligt men mycket bättre. Ingen som har någon aning om vad det är för huvudmunstycke orginal på denna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Ska inte en 670 varva 7700varv? 3500varv tillslag lät rätt ivf. Kolla på resevdelslistan Skidoo oem parts för din modell så kan storleken stå i vid beställnings numret.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ungarnas Cougar hade lite samma symptom och den hade nog inte fått någon service alls sen 90-talet skulle jag tro. Den surade förövrigt ner sig kapitalt så fort det blev lite djupare snö och storknade. Jag gick igenom förgasarna och rengjorde dem samt justerade flottörhöjden till originalspec men det blev inte så mycket bättre av det tyvärr.

Den behöver en variatorrenovering men just nu finns inte pengar till det så det blev lite Kajsa Varg för min del just nu. Jag hade nämligen lite primärfjädrar liggandes från både ski-doo och yamaha och det visade sig att Cougarns originalfjäder hade liknande tryck som det var i 2013 Summit 800 så jag satte i en sån fjäder och vipps så betedde den sig betydligt bättre. Sekundärfjädern är justerbar på dessa så den spände jag upp nästan till max och då fick den någon form av backshift också så från att inte gå nästan alls så blev den ganska bra. Primären ska dock ses över för den växlar konstigt och sekundären lär nog må bra av en översyn också skulle jag tro. (Gäller nog 99% av maskiner som är äldre än 5 år...)

Så kolla över fjädrarna i variatorerna och kanske kosta på en riktigt renovering av dem.
 

addebob

Rookie sledder
13 mar 2018
6
0
0
Malå
Ska vara på verkstaden där jag bor snart så ska dom få provköra den och säga vad dom tror. Men tror ni att det kan vara variatorerna? Jag tänkte, tändstiften blir blöta och svarta även fast jag har original munstycke. Alltså 400 på PTO sidan (variatorsidan) och 380 på MAG (sidan där avgasröret går). Jag har tänkt att pröva byta ner mig i storlek men vågar inte riktigt då jag är rädd att det inte är det. Vad tycker ni jag ska göra?