Lynx Rave 440 -05

rofffe

Ny medlem
14 dec 2012
4
0
1
Sandviken
Hallå, har vandrar runt på blocket och letat efter en rätt stark, bra första skoter. Fann en lynx rave 440 -05 och undrar om det är något att ha? Skulle vilja veta hur bra den tar sig utanför led och på.. Kom gärna med andra förslag, har en budget som ligger runt 35-40 tusen...
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Skulle vilja påstå att en 440 inte alls är en bra förstaskoter, om du nu inte är väldigt van att skruva med motorer och fordon.

Motormässigt så är en 440 vass i förhållande till motorvolymen, dvs den är känslig för höjd, värme å kyla mm

Satsa på en 500, 600 eller 700 om du vill ha en maskin som du kan köra utan allt för mycke skruvande.
500 är väl i mitt tycke lite klent men dom håller ju mycket bra istället.
Tyvärr så får man inte så mycket för 35-40 papp, visst man kan få mycke skoter men de flesta i den prisklassen har gått en del å då börjar de bli saker som behöver bytas.

Var kommer du att köra mest?
Vad åker de du kommer att köra med för typ av skotrar?

Mvh Erland
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
440 är en rapp och trevlig maskin som du kommer ha mycket roligt med om den fungerar som den ska.
Att säga att den är en olämplig första-maskin är enligt mig inte riktigt rätt, tvärtom.. du kommer mest troligt lära dig att skruva, upptäcka fel och sedan i en framtid lära dig att förebygga dem.
Är aldrig fel att ha en uppfattning om vad problemen, man råkar ut för, handlar om när man väl är uppe på fjället några mil från närmsta väg :)

Med andra ord en mycket bra första maskin enligt mig :)

Men visst, för 35-40 k finns det andra maskiner att rikta in sig på. Om jag personligen hade haft din budget så skulle jag handla en 600cc av den modell som jag trivts bäst på. Detta eftersom att 600cc för det mesta är säkra motorer som man inte tagit ut allt för många hk ur :)
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Håller inte med dig där men vi tänker olika :)
Visst nog får man så lov att lära sig, men är det verkligen värt att lära sig saker den dyra vägen med allt vad skurna cylindrar och kolvar heter, nersurade motorer, hög temp-lampa som blinkar som en strobe osv?

Ser ingen som helst mening med att skaffa sig en 440 i dagens läge, när klassen fanns kvar så köper jag att en del ville tävla och därför köpte en.
Om man inte tänker byta motor i den då vill säga...

Jag är iaf glad att jag köpte en 600 som första "moderna" skoter efter de 70-talare jag åkte på i ungdomen, trots att den kändes för vek motormässigt efter en halv sässong.

Skulle jag tipsa dig om en specifik modell så säger jag F7 eller M7 beroende på vad du tror dig ska använda skotern till.
Om det är skidoo du vill ha så varför inte en 500 ss eller en rev 600. sitter förövrigt en 600 i 500 ss oxå men med lite mindre hästar.
Mvh Erland

Lynx vare ju de stod i titeln :)
Vill du åka Lynx så finns de nån rave 600 sdi ute eller enduro 600 sdi.
X-trim kom väl lite senare så de är fortfarande dyra, eller beror de på att de ä gubbar mest som åker dom så de blir lite som med volvo 940 å 850?
"jag bytte ju olja för 1000 mil sen så ja vill ha igen dom pengarna"
 
Last edited: