Lynx Ranger King 500 1998 startar ej då den är varm!

800rules

Medlem
18 jan 2008
25
1
3
Hej!
Köpte mig en Ranger King för ett bra tag sen och den har aldrig varit riktigt kry. Så nu får det vara nog.
Symptomen är följande;
Vägrar att starta på elstarten. Batteriet är nytt. Har även provat att köra startmotorn från ett separat batteri. Startar ändå inte. Samma sak än om den är kall eller varm.
Väldigt lättstartad kall om man startar med magnapullen.
Har man kört så den är varm och stänger av den så kan man glömma att man får igång den. Då är det bara att lämna den tills den blivit kall.
Lyset är lika kraftigt som ett värmeljus från Ikea. Blir lite bättre om man varvar men det är just se pass märkbart.
Snodde en voltregulator från en annan skoter som fungerade. Blev inte bättre.
Misstänker två saker.
1 Statorlindningen. Verkar dock vara lättare att hitta The Holy Graal än att hitta en ny statorlindning. Eller är det bara jag som är talanglös, tycker att det borde spruta reservdelar till 503:an.
2 Elsystemet ser ut som hej kom och hjälp mig. Ser ut som nån kopplat och klippt både till höger och vänster. Sånt kan ge upphov till synnerligen intressanta fenomen.

Tacksam för tips innan jag lånar en Cat D11 och backar över den.
 
Reactions: trixa

anjo

Medlem
2 mar 2011
10
0
1
Jämtland
Hade exakt en sådan ranger för ett antal år sedan. Den betedde sig snarlikt som du skriver. Gick bra så länge den var igång men efter avstängning så gick det inte få igång den. Men bytte man då stift startade den direkt. På den var det statorlindningen som var felande. Tycks minnas jag köpte en begagnad. Kan säkert vara samma fel.. //Anders
 

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Hade exakt en sådan ranger för ett antal år sedan. Den betedde sig snarlikt som du skriver. Gick bra så länge den var igång men efter avstängning så gick det inte få igång den. Men bytte man då stift startade den direkt. På den var det statorlindningen som var felande. Tycks minnas jag köpte en begagnad. Kan säkert vara samma fel.. //Anders
Jag håller med boost och kan varmt rekomendera timrå elbyggnad! proffs på de dom gör och snabba leveranser.