Lynx ranger Hastighetsmätarproblem

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Tjena tjena,
Har en lynx ranger 03 800 ho Där hastighetsmätaren lever sitt lilla egna liv.
Den står vid avstängt still på ca 30kmh
När man startar skotern så är det precis som att varvtalen flickar runt mätaren och så fort man börjar köra så sticker mätaren i bott.

Varvtalsräknaren visar inte heller riktigt rätt..

Provade mäta på lite olika ställen och har runt 12.80v på tomgång och sjunker till ca10v vid lite mer varv.

Så vars börjar jag leta, Mitt stall tips ligger på statorn som vi ska prova mäta upp till helgen. Men det kanske är någon annan som vart med om nå liknande och har nå tips?

Övriga teorier. Dålig jord, felande volt/cdi, dålig kontakt i något stycke.

Har provat byta mätare utan resultat.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag skulle nog i första hand hålla ögonen öppna efter dålig jord, ärgade kontaktstycken mm.

Är det på likströms- eller växelströmssidan av elsystemet du har mätt upp de där spänningarna? Om du mätte på växelströmssidan, så tänk på att växelspänningen i ett skoterelsystem inte precis är sinusformad, och en billig digitalmultimeter kan visa nästan vad som helst utom korrekt värde när man mäter på den spänningen. Ska man få ett pålitligt mätvärde så måste man ha en mer påkostad multimeter som mäter s k sant effektivvärde, oftast brukar tillverkaren skryta med det och skriva "True RMS" tydligt på instrumentet.

En nödlösning för att mäta sådan växelspänning utan tillgång till bra instrument är följande:
Ta två exakt likadana 12 eller 24 V glödlampor (ca 5-10 W). Koppla den ena till den växelspänning som du vill mäta och den andra till en reglerbar likspänning omkring 12 V (inställbar nätadapter eller liknande). Justera likspänningen så att båda lamporna lyser lika starkt och med samma färgtemperatur, mät sedan likspänningen.

Om det var på likströmssidan du mätte, så är ett tips att kolla om det finns någon stor elektrolytkondensator som ska glätta likspänningen, och prova i så fall att byta den innan du misstänker några dyrare komponenter. En halvdålig sån där kondensator brukar fungera bättre om den blir varm, så du kan prova att t ex värma den med hårtork och se om elsystemet tillfälligt fungerar bättre då.

Har felet kommit plötsligt eller har det gradvis blivit värre?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Jo dålig jord är jag inne på också.
Det som får mig att misstänka stator/volt är det flimmrande lyset. Dock är ju gången på maskinen ljuvlig och jag vill minnas att jag läst här någon gång att är det dålig laddning så inte instrumenten slår upp och ned en gång så funkar dom inte som dom ska.
Ska ordna fram ett elschema under dagen så jag har lite lättare att hitta.. har som nästan glömt bort vad allt var i dessa maskiner från sekelskiftet...

Okej då blir det å inhandla värre grejor iform av multimeter

Som jag förstod det på kollegan så har det kommit lite gradvis sen han köpt skotern.

Men nu har jag lite mer att gå på så får se hur mycket man river isär i helgen