Lynx ranger -94. 377an äter remmar

Marcus.sillre

Medlem
12 mar 2019
11
0
1
36
Sundsvall
Godkväll.
Ny på detta forum och ny sen 2 månader åter med skoter, köpte en äldre men nyss renoverad lynx ranger från 94. Med den lilla fläktkylda motorn 377.

Nu har jag kört ca 70 mil och det är dags att byta rem nr 2. Köpt märkesrem för att det skulle hålla bra men bara efter 25mil på sista så ser den ut såhär.

Har inte tummen helt mitt i handen men har aldrig skruvat med snöskotrar öht förut.
Denna ranger har hög och lågväxel samt back. När jag bytte rem första gången så slirade den aldrig på den samt den kunde stå med växel i utan att vilja dra iväg. Det går inte med den nya remmen! Då dör den eller om man ger gas slirar 1-2sec sen får grepp o ger sig iväg.

Tar vänligen emot hjälp med vad som kan vara fel. Om det är något man kan justera in eller om man måste köpa lite delar o byta. Bara jag får det att fungera snart. :)

Mvh Marcus
 

Attachments

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Ser ju ut på första bilden att remmen ligger snett som s-tan i sekundären kan iof vara en synvilla.
 

Marcus.sillre

Medlem
12 mar 2019
11
0
1
36
Sundsvall
Bilden är tagen snett uppifrån så de kan va missvisande. Men av dom tipsen jag fått från andra håll är:
Motorn sitter snett i motorfästet. Någon defekt nå nån del som ligger mot remmen skär på den, variatorn är sliten ( vet inte exakt vad det innebär ) så behöver fixas.

Ja har någon något mer att komma med så vore det trevligt. Samt så får man gärna komma med förslag hur man åtgärdar problemen😁
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Vad kör du med för rem? Såg lite väl häftig hur för att vara till en 377.
Tänkte om du kör med någon rem till en större motor så kommer remmen mest bara slira i din maskin och på så sätt bli väldigt varm och hålla dåligt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Känn om motorn sitter fast ryck remmen rakt upp allt du orkar eller bryt med ett spett bakåt på primärvariatorn. Om den sitter ok kan motorn flytta sig några få mm bakåt typ 1-2mm i gummikuddarna om du är medelstark, de duger för att remmen ska hålla. Kolla linjeringen mellan sekundärvarren och primärvarren de duger med några linjaler/plattjärn/trälister ja du fattar så ser du om motorn är väldigt vriden vs sekundären. På en sportmaskin är de svinnoga med linjering men på den där duger de om de är inom 2-3grader hit eller dit. De är ok om motorn är vriden åt höger några grader typ 1-3grader de är nästan bara bra för då blir remmen rak vid belastning. menb den får inte va vriden åt vänster för då sliter remmen snett redan från start och ju hårdare man kört desto mer vrider sig motorn. Allt från 0-3grader höger vridning duger till denna där.
Och om du har bra ögonmått så kan du lyfta upp skoter i baken och av med remskyddet. Dra sedan på så du ser remmen jobba sig ner/upp i variatorerna då ser man om offset är bra remmen ska gå spikrkat i sekundär som primär oavsett växling. De finns såklart måttangivelser på offset mellan sek o primär men de har jag ingen koll på ögonmått duger på den där :)
 

Marcus.sillre

Medlem
12 mar 2019
11
0
1
36
Sundsvall
Hej. Varit mkt med jobbet sista dagarna så har inte haft tid att kolla så mkt.

Har aldrig skruvat med dylika maskiner förut så ni får ursäkta min okunnighet med delarnas namn.
Men gasar jag på med växel i och bakänden upphängd så rör sig bakre "hjulet" som remmen går i lite i sidleds. Så det ser ut som att remmen svajar i sitt läge. Det är inte stt den töjer ut sig och remmen glider ner utan snarare att det bakre remhjulet glappar i sidleds. Är detta justerbart?
Har spelar in en film så man kan se det. Ska se om jag får upp den på youtube o kan länka.

Samt så går det inte att stå still med växel i utan då vill skotern dö om man bromsar eller så vill den driva! Första remmen funkade det utan problem o den höll även 20-25mil längre. Dvs dubbla längden än dessa.
Tyvärr sparade jag den inte utan den slängdes vid bytet.

Jag släppte på motorn och försökte rätta ut de mot vad jag tyckte borde va felet. Får se sen om de hjälpt något. Såhär såg iaf förra remmen ut efrer 25mil typ. Bara ena sidan som tuggat
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Att sekundärvariatorn åker ut in på sin axel är bara bra då självcentrerar den bättre. Synd att du inte tog annan vinkel på filmen typ i remmens riktning så man kunde se om den gick rakt mot primärvariatorn. Ang att skotern dör om du bromsar med baken upphängd beror på att remmen är endera för spänd eller för bred för primärvariatorn. Kolla att du har minst 0,5mm spel mellan rem och skivor i primären för de måste man ha annars tjuvdrar den på tomg. Remmen kan även va för spänd så den ligger för hårt mot axeln på primärvariatorn. De är de mest troliga felet och då skruvar du isär sekundärvariatorn och shimsar om den bredare eller om den har någ annan typ av inställning för att glesa isär skivorna.
 
Reactions: Marcus.sillre

Marcus.sillre

Medlem
12 mar 2019
11
0
1
36
Sundsvall
Att sekundärvariatorn åker ut in på sin axel är bara bra då självcentrerar den bättre. Synd att du inte tog annan vinkel på filmen typ i remmens riktning så man kunde se om den gick rakt mot primärvariatorn. Ang att skotern dör om du bromsar med baken upphängd beror på att remmen är endera för spänd eller för bred för primärvariatorn. Kolla att du har minst 0,5mm spel mellan rem och skivor i primären för de måste man ha annars tjuvdrar den på tomg. Remmen kan även va för spänd så den ligger för hårt mot axeln på primärvariatorn. De är de mest troliga felet och då skruvar du isär sekundärvariatorn och shimsar om den bredare eller om den har någ annan typ av inställning för att glesa isär skivorna.
Hej o tack för svar.
Ska försöka filma bättre idag eller imorgon beroende på väder o vind.

Spontant skulle jag tro att remmen är för spänd och inte för bred. Den ligger på bra gör den även när den bara puttrar på tomgången.
Ska somsagt försöka få en bättre video framöver och hoppas det kanske ger lite klarhet i dehär. Roligt att köra men trist att skruva 😁

Tack för hjälpen👍