Lynx Radien - För och- nackdelar, bra och dåligt.

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
104
2
18
Norrbotten
#1
Lynx Radien - För- och nackdelar, bra och dåligt.

Kära skotervänner!
Nu har äntligen Lynx släppt sin lineup 2018 och med det nytt chassi, Radien.

I denna tråd tänkte jag att vi skulle diskutera vilka nyheter på chassit och maskinen överlag som vi finner extra spännande och framträdande. Att den fått nya motorn är ingen större nyhet så tycker vi kan utelämna den "nyheten".

Vi ska också diskutera vad som eventuellt kan vara utvecklingspotentialer och möjliga avsaknader i och med det nya chassit.

Jag kan gladeligen inleda denna tråd med en detalj på chassit som jag varken vet ut eller in för. Första intrycket av Radien var toppen. Allt verkar vara helt i min stil för vad jag förväntar mig av en skoter. Kollade på Boondocker RE samt Xtrim RE, samtliga med 850 motorn. Det som dock slog ner som en blixt från klar himmel var när jag för första gången skulle kliva upp på maskinen. Fotstegen allra längst fram var så pass smala att jag med ren tur fick in foten, med vanliga vardagsskor! Tänker först att det kan inte vara möjligt, har mina fötter vuxit över en natt.. Har storlek 44-45. Fotstegen går inte att använda fullt ut, inte heller att stå på i bekvämt manér, inte sitta och sträcka ut.
Hur kan det blivit så fel?

Jämförde med ski-doo,s a
varianter som har perfekt bredd framtill, också Lynx Rex2 helt perfekt bredd.

Har förståelse för att man vill vara unik och slimma maskinen mer än konkurrenterna men det finns en linje mellan innovation och destruktion. Personligen är jag seriöst ledsen över det faktum att fotstegen blivit så fruktansvärt missanpassade för skoteråkning. Personligen vill jag kunna nyttja hela sidan på skotern beroende på situation, inte bara bakre delen.

Som fotstegen är utformade längst fram med sådant avsmalnande så fötterna slår mot kedjehuset och på andra sidan bromsskivan är det med tyngd i hjärtat som jag gör konstaterandet att maskinen jag hoppades på och skulle boka uteblir i väntan på att denna miss åtgärdas 😞

Vad säger ni andra om fotstegen?:
Toppen, Bra, Okej, Inte bra, Förkastligt?

Andra saker!?


Trevlig diskussion på er alla 😊
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
4
0
Grängesberg
#2
Just fotstegen är en fördel mot Skidoos Gen4...
Smala fotsteg är en klar fördel mot bredare varianter, på en lössnömaskin.
På en ledskoter eller crossover kan jag hålla med om att det kanske inte är optimalt.
Men på en lössnöare förstör breda fotsteg förmågan att klara brant skråkörning på ett bra sätt.

I mina ögon är Radien riktigt intressant, mer intressant än Skidoo, just pga fotstegen...
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
2
16
Pajala
#4
Just fotstegen är en fördel mot Skidoos Gen4...
Smala fotsteg är en klar fördel mot bredare varianter, på en lössnömaskin.
På en ledskoter eller crossover kan jag hålla med om att det kanske inte är optimalt.
Men på en lössnöare förstör breda fotsteg förmågan att klara brant skråkörning på ett bra sätt.

I mina ögon är Radien riktigt intressant, mer intressant än Skidoo, just pga fotstegen...
Lynx har tänkt rätt i att smalna av maskin/fotsteg, dock är ju konstruktionen rätt omöjlig att göra smal på tillfredställande sätt, iomed broms system på v.sida&kedjehus på höger....sen att chassiet endast verkar vettigt i 3700 längd är ju en annan sak, men säkert lär vi tack&lov se eftermarknads lösningar på dom längre varianterna.
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
104
2
18
Norrbotten
#5
Just fotstegen är en fördel mot Skidoos Gen4...
Smala fotsteg är en klar fördel mot bredare varianter, på en lössnömaskin.
På en ledskoter eller crossover kan jag hålla med om att det kanske inte är optimalt.
Men på en lössnöare förstör breda fotsteg förmågan att klara brant skråkörning på ett bra sätt.

I mina ögon är Radien riktigt intressant, mer intressant än Skidoo, just pga fotstegen...
Håller med, för skråkörning är det givet med slimmad design. Dock tycker jag det är fördel att kunna nyttja just hela sidan på fotstegen för att kunna manövrera skotern till fullo. Som Xtrim RE och Boondoocker RE är konstruerade med det nya chassit så är det med tårna du kan balansera maskinen längs fram på stegen och "normal" fot på resten.
Är det inte ändå så att man vill kunna nyttja hela sidan fullt ut eller har främre delen ingen betydelse?

Fick också höra att många av representanterna från diverse ÅF hade haft invändning mot just allt för smala fotsteg längst fram nu senast när Lynx hade sin presentation och release i Rovaniemi. Torde ju vara ett relativt dåligt tecken?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
4
0
Grängesberg
#7
Nedan är endast mina erfarenheter med tanke på lössnömaskiner, stämmer troligtvis inte för ledskotrar.

Man står ibland allra längst fram på fotstegen, men man har ju inte foten inne i holken så att säga, utan står på kantlisten. Så nog utnyttjar man hela längden, men det gör ända inget att fotholken är trång, den används inte då man kör lössnö.
Sen brukar det knappt finnas nå holk att stoppa in foten i på dagens lössnöare, det brukar ju vara öppet på utsidan av foten.
Hur ser det ut på nya lynxen?

Att en del ÅF ha synpunkter på smala fotsteg säger ju ingenting...
Hur många av dagens ÅF åker lössnö aktivt?
Det finns några stycken, och jag tror inte det är dom som klagat på smala fotsteg.
Det är nog snarare personer som suttit och åkt runt på led med en DS4100, och inte fått plats med foten vid sittande körning som klagat.

Som jämförelse kan man ju ta RMK:ns fotsteg.
Dessa är riktigt smala, vid sittande körning lär man ha skon på kantlisten, att klämma in skon innanför kantlisten är inte bekvämt.
Har aldrig hört att nån klagat på att dessa är för smala...
Däremot så är det fotstegen tillsammans med de i nederkant slimmade sidokåporna som gjort att RMK:n har gått betydligt bättre i brant skrå än övriga märken.
Men nu har de andra fattat vitsen med ett smalt slimmat chassi. och bygger likadant.
Sen blir det ju tyvärr trängre längst fram på fotstegen på Lynx/Skidoo, jämfört med Polaris
De har ju som nämnts bromsskivan och kedjehuset som tar plats.
Polaris fotsteg börjar lite längre bak, så där stjäl ju inte kedjehus/beltdrive nån plats. Bromsen sitter ju på sek.axeln.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
601
0
16
Luleå
#8
Efter 5 pro rmk och en Axys gick jag över och provade en 850 165"
Var orolig över fotstegen och maskinens chassi rent generellt då jag inte är en vän av XM chassit.
Efter 30 min körning var jag överlycklig, maskinen och chassi var helt i min smak och fotstegen har jag inte en enda gång haft några problem eller synpunkter på! Många och långa skråkörningar i varierande förhållanden har fungerat klanderfritt.
Nu har jag inte provat att skråköra i slush före och tagit hissen nedför en brant fjällsida då detta före kommer först maj och är en ganska ointressant tid för mig.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
985
2
16
Örnsköldsvik
#9
"Behovet" av fotholkar är väl ändå rätt olika mellan trådskaparens nämna maskiner xtrim re och BD3700 re motför ds varianterna 3900 och 4100. De två första är ju crossovers som iaf jag tänker att man bombar led med en hel del. Då brukar jag iaf låsa fast fötterna i fotholkarna när leden är som jävligast och gatstummen aktiv.
Köper man en 3900/4100 så är väl en lättskråad maskin högre upp på checklistan än ledegenskaper.
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
104
2
18
Norrbotten
#10
"Behovet" av fotholkar är väl ändå rätt olika mellan trådskaparens nämna maskiner xtrim re och BD3700 re motför ds varianterna 3900 och 4100. De två första är ju crossovers som iaf jag tänker att man bombar led med en hel del. Då brukar jag iaf låsa fast fötterna i fotholkarna när leden är som jävligast och gatstummen aktiv.
Köper man en 3900/4100 så är väl en lättskråad maskin högre upp på checklistan än ledegenskaper.
Exakt, lite det som är poängen. Xtrim RE och BD 3700 RE marknadsförs som crossover maskiner och är också precis vad det är. Kör idag en Boondocker RE 3700 med Rex2 chassit och där är fotstegen helt fenomenala. Det är också en maskin som lämpar sig väl för mitt ändamål. Jag kör allra helst friåkning men åker gärna led när jag får lust. Friåkning för mig utgör all typ av körning i terräng, långt ifrån endast skråkörning. Hittar man ett trevligt parti som man vill bearbeta så stannar man där en stund och leker sen åker man vidare och bara njuter. Så, en maskin ska för mig vara universell, fungera något så när bra i många olika situationer, vilket Lynx alltid kunnat hitta bra lösningar på tidigare men tappat helt i och med Radien och crossover segmentet.

Tittar man på Lynx Rave som också har fått det nya chassit Radien så är den inte nå mycket mindre slim än sina syskon Xtrim & BD RE men har ändå fotsteg som går sova på allra längst fram. Ser jag till ski doo freeride och summit så har dem också samma bredd och är konstruerade utifrån att en viss bekvämlighet ska fortsatt bestå, nämligen möjligheten att kunna använda maskinen fullt ut. Inte heller dessa maskiner är särskilt "klumpiga" eller "oslimma".

Men visst, det finns en poäng med synpunkter som både är för och emot. Det är det som driver branschen framåt. Låt säga att många kommer älska nya Radien modellerna där du endast kan nyttja halva maskinen att stå på där främre delen är onödigt stål som lika gärna kan kapas bort. Bra, då har vi en maskin som är perfekt för det, låt det stanna på just djupsnö- maskinerna. Men när det gäller just crossover maskinerna så är nog förarens val av maskin inte att enbart köra djupsnö, kanske därför man inte köper en limousin från första början. Det är det som är så tråkigt, att man med denna lineup 2018 försökt vara innovativ, viket man också har, men kanske lite i överkant på vissa maskiner.

Sen tycker jag det är fantastiskt, bor i Norrbotten och ser ungdomar vid kusten som nu för tiden får vara glad om ens snön kommer på hela vintern och om den väl kommer så blir den mer is än snö ganska fort. Ändå är det så lång skoter som möjligt som gäller, det ska skråas och burkas, men vart?
Såg ett gäng som var ute tillsammans, det åkte runt på en åker strax utan Luleå och burkade, alla körde limousiner och wrapping. Snön gick inte ens över skidan när dem låg och gjorde donuts och burkade runt bland is och sten.

Ändå är det den typ av maskin man ska ha, som ett järnspett överallt annars förutom i en bottenlös pudersnö som mäter 5 meter i drivorna. Och med handen på hjärtat, jag älskar att åka puder som skapar den där känslan av att man surfar på vågor i viktlöshet. Friheten och magin med fräsch krispig pudersnö som sköljer över styret när man lägger ner maskinen och dyker. Kan hålla med om att en längd på 3700 för dessa dagar kan vara kort, men det går ändå helt okej. Sitter inte fast mer än andra och får kanske jobba lite extra på att tänka ut alternativa vägar för att åka framåt, men det finns också en charm med att få jobba tillsammans med maskinen.
Dessa dagar är tyvärr så få så jag kan räkna dem på en hand. Resten av körningen är precis som en skandinavisk vinter erbjuder. ömsom snö ömsom tö.
Limousin var populärt i ungdomen, inte för att behovet egentligen fanns utan för att det var populärt och inne.

Nu vart detta ett långt inlägg men skoter är ett så stort intresse att det också engagerar. Det är också därför jag är uppgiven och smått förbannad över Lynx ambition att slimma mer än konkurrenterna även på deras "mitt emellan" segment, som numera omfattas av hypen med limousiner.
Det är också detta segment, som man tummat bort, som faktiskt berör de allra allra flesta skoteråkare.

Möjligen har dessa allra "flesta skoteråkare" intalat sig själv att en limousin är det man behöver för att ta sig fram. Och visst, när jag tänker på ungdomsgänget på den isiga åkern som burkade runt på is och sten så är det väl så det är. Det spelar ingen roll längre, det är hypen som styr. Är det coolt att åka så så är det, där också skråkörningen förefaller viktig att poängtera efter en natt med enorm nederbörd blötsnö som i djup uppmäter hela 10 cm nysnö! och där skråkörningen upp på kalhygget är viktigt för att undvika alla stubbar som gömmer sig precis under snötäcket.
Det är kanske den målgruppen som Lynx nu vänder sig till och alla "vi" andra får helt enkelt gå över på Ranger eller Commander alt. ski-doo freeride 146". Dock synd, var inte det jag önskade :)
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
104
2
18
Norrbotten
#11
Ytterligare en detalj som jag saknar på Radien är att Lynx övergett sina små led lampor nere på huven. Tyckte personligen att det var och är en riktigt lyckad liten detalj. Hade hoppats på att dessa skulle hänga med fast i lite ny design men icke. Om jag får gissa så blir det en detalj man tar tillbaka längre fram för att skaka liv i nyförsäljning

Vad säger ni, saknar ni dessa små LED detaljer?

En sak som jag tyckte var positivt var att Xtrim fortsatt har de "traditionella" mätartavlorna kvar fast i en slimmad version. Gillar hastighetsmätaren och varvmätaren och en liten digital ruta i mitten samt temp och bränsle på sidorna. Det var ett stort plus anser jag.
Tycker att den lila digitala rutan som fanns på övriga modeller är spännande men tycker den utstrålar lite plastigt krafs. Finns säker potential att utveckla dem mer, kommer säkert att göras också framåt.

Vad tycker ni?

Reagerar också över att BRP överlag inte beslutar sig för att utgå med justerbart styre som standard så man kan anpassa höjden på styret exakt redan från start. Finns så klart som tillval men anser nog ändå att möjligheten att kunna justera höjden på styret borde vara standard. Är ju standard på nästan alla typer av fordon nu för tiden. Är väl en relativt logisk detalj att ha med som standard, vi är ju alla olika dimensionerade som människor så av den enkla anledningen borde det vara tveklöst.
Sen om man av någon anledning inte önskar justerbart styre så borde det också vara ett standard alternativ att kunna välja som inte kostar en krona extra.

Tycker för övrigt att en extra variatorrem ska vara standard också men det är det ju iof tack vare att handlarna oftast håller med en extra rem vid nyköp. Men faktum kvarstår, det är inte standard. Vet inte om man köper en ny bil och får frågan huruvida man önskar ett reservhjul som tillbehör... Logisk standard utrustning helt enkelt ☺
 
#12
Va å kollade tidigare i veckan på en Boondocker 850 RE och måste hålla med Boondocksaint om fotstegen. Fick knappt in mina vanliga skor mot bromsskiva/kedjehus så de måste va omöjligt att med "vanliga" skoterskor att få plats. Synd på en annars väldigt fin skoter.
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
104
2
18
Norrbotten
#13
Va å kollade tidigare i veckan på en Boondocker 850 RE och måste hålla med Boondocksaint om fotstegen. Fick knappt in mina vanliga skor mot bromsskiva/kedjehus så de måste va omöjligt att med "vanliga" skoterskor att få plats. Synd på en annars väldigt fin skoter.
Tack för medhållet! Känns bra att jag inte är ensam om denna mycket bedrövligt upptäckt på en maskin som jag sett framemot under låååång tid och som jag mentalt hade förberett mig på inför nästa säsong.

Nu blir det inte en ny Lynx, på grund av fotstegens konstruktion!
Så tråkigt, lynx är märket jag älskar och föredrar men jag måste då kunna nyttja skotern också, bekvämt och med kontroll på maskinen vilket betyder att fotstegen måste gå att hålla fötterna på 🙄

Sen, man måste se maskinen i verkligheten och kliva upp på den för att förstå på riktigt hur illa anpassade stegen för crossover- segmentet blivit på lynx. Bilder och videos ger ett, I det här fallet, falskt intryck. Jag lovordade Boondocker RE Xtrim RE (trogen som man är ☺) innan jag fick se den i realiteten. Vart chockad minst sagt 😲

Rex2,an får hänga med en säsong till i väntan på åtgärder från Rovaniemi 😏
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
104
2
18
Norrbotten
#15
Någon som vet om Rave 850 har samma konstruktion på fotstegen? Den ser inte riktigt likadan ut på bilder vad man kan se, men har inte sett den live för att kunna avgöra?
Raven har helt fantastiska fotsteg som du rymmer två fötter om så behövs :)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
2
16
Pajala
#19
Är det verkligen så illa?kan tänka mig att kedjehus/broms stör på insidan, men det är inte så att ni som tycker dom är omöjliga är van vid hyffsat breda steg?

Va å kollade tidigare i veckan på en Boondocker 850 RE och måste hålla med Boondocksaint om fotstegen. Fick knappt in mina vanliga skor mot bromsskiva/kedjehus så de måste va omöjligt att med "vanliga" skoterskor att få plats. Synd på en annars väldigt fin skoter.
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
104
2
18
Norrbotten
#20
Yes, det är så illa enligt min mening för vad jag vill kunna använda en skoter till, nämligen köra och njuta.
Bäst är nog att man ser den i realiteten för att bilda sin egen uppfattning, vissa kommer säker uppskatta att främre delen är obrukbar för den "normale" föraren. Men tåkörning är inget för mig tyvärr.

Har funderat en hel del nu, lynx uteblir helt och hållet på grund av fotstegen. Hade dock ställt in mig på en ny maskin så då blir det Ski doo freeride 850 146" som är den kandidat jag spekulerar hårdast på. Dock svårt för vit färg på maskinen då jag vet hur maskinerna som vännerna har i samma kulör ser ut efter en säsong med frikörning ;) Finns ju dekaler som tur är :)

Vad tror ni om den i jämförelse "bortsett från fotstegen som är precis som sig bör, helt i sin ordning".
Tänker på deras boggie T-motion vs Lynx PPS? Har ingen erfarenhet av doo,s känsla för led och off trail förmåga. Om det är väsentligt skillnad etc. Freeriden verkar vettig i allt väsentligt gällande 146" med förstärkningar och fjädring i toppklass.
Gillar också att det är bett i kamhöjden, lär inte behövas spade med ut på tur :)

Fullgott alternativ till Lynx månntro?