Lynx grand touring -00

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Hej
Min morfar har en grand touring (g-type) 600 -00 som kastar mycket när man kör efter leden. Vars kan felet vara? Skidorna är rätt inställda. Återförsäljaren trodde att det kunde bero på att det sitter plastbelag på den, dem är dock inte jättebreda, bara lite bredare än skidan. Väldigt tacksam om nån kommer på vars felet kan vara.
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Har både släppt balataremmen och provat sträcka den men det blir ingen skillnad. Krängningshämmaren glappar ganska mycket i sidled, tänkte om det kunde vara det? Har ju svårt att tänka mig att den ska göra sådär, väldigt jobbigt att köra om den helt plötsligt vill sticka utanför leden då man kör på en smal led.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag tror att det är skidorna som är felet faktiskt eftersom att allt som jag kommer på har jag provat och det blir ändå ingen skilnad. har han original plåtskidor?
 

jonsson_78

Medlem
7 feb 2010
36
0
1
Boden
Hade tidigare en 98:as g-type som betedde sig på samma sätt, den var riktigt obehaglig att köra efter led... Den var glapp i styrningen och i krängningsmämmarna - hittade tyvärr ingen lösning på problemet under tiden jag hade den, men det är kanske därifrån det kommer?
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
jag tror att det är skidorna som är felet faktiskt eftersom att allt som jag kommer på har jag provat och det blir ändå ingen skilnad. har han original plåtskidor?
Jå han har original skidorna men med plastbelag som är lite bredare än skidan. Jag har också provat allt jag kommer på. Trodde först att det berodde på att förra ägaren har borrat nya hål i chassiet för främre boggie fästet för att original hade blivit avlånga. Men det verkar inte vara där heller felet sitter.
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Hade tidigare en 98:as g-type som betedde sig på samma sätt, den var riktigt obehaglig att köra efter led... Den var glapp i styrningen och i krängningsmämmarna - hittade tyvärr ingen lösning på problemet under tiden jag hade den, men det är kanske därifrån det kommer?
Enligt återförsäljaren så har problemet inget med krängningshämmaren att göra men jag vet inte jag, känns som att felet är där eller så plastbelagen.
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Tycker det låter konstigt om det skulle bero på att den är bred. Jävligt jobbigt är det iaf att köra med den när den gör sådär.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Men de som ja tror de är, är för att styret är glapp och när man håller i styret så är de skidorna som svänger hur dom vill...

Men min är inte så farlig förutom när de har frusit gamla spår, men då har ja plast skidor...
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Men de som ja tror de är, är för att styret är glapp och när man håller i styret så är de skidorna som svänger hur dom vill...

Men min är inte så farlig förutom när de har frusit gamla spår, men då har ja plast skidor...
Jag tänkte också i dem banorna först men samtidigt tycker jag att det glappet finns på alla skotrar mer eller mindre? Men det skulle kunna vara det, kanske får kolla upp det nästa gång jag besöker han.
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Kom på en fundering till. Tycker att g-touringen går extremt stötigt, har dock monterat nya fjädrar och en ny dämpare, är tyvärr en oljedämpare. Men efter det går den lika stötigt, känns nästan som att den är stum. Nån mer som tycker dem är stötiga? Det går ju en pinne längs med bakre boggiedämparen bara en cm från dämparen, vad har den för uppgift? Tycker den verkar göra så att dämparen inte kan gå upp i översta läget, det finns kvar flera cm av dämparen som inte kan nyttjas. Kan tillägga att jag var ensam på skotern när jag körde och det kanske gör att det stöter lite mer.