lynx gl 3900 dålig gnista

Rontaa

Rookie sledder
13 jan 2018
14
0
1
Tjena! Har en gammal lynx gl 3900 från 83 med rotax 377 motor. Skulle göra en lite tur idag men han gick dåligt på högre varv så jag stannade och kolla gnistan på stiften men den var obefintlig på ena och väldig dålig på den andra. jag bytte plats på stiften med samma resultat. Stiften är nya som dom är det nog inge fel på. Kan det vara tändspolen som har gett sig efter alla år. Finns det mer fel man kan kolla?
 

Rontaa

Rookie sledder
13 jan 2018
14
0
1
Ok.. Hur kommer jag åt den och räcker det att byta tändspolen eller måste man byta hela statorn?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De jobbiga är att de kan även va fel på den utanpåliggande tändspolen som tändstiften är kopplad till och även cdi boxen. Har din motor vanlig tändspole utan inbyggd cdi box? Om du har lös cdi box kan du köra med vilken tändspole du vill bara den har 2 tändkablar. Men i de flesta fall om motorn går på låga varv men tokmissar på högre varv brukar de va statorns tändspolar även kallad laddspolar som gått väck. De finns både lågfartsspole och högfartsspole men man köper bägge för säkerhetsskull. De skruvas lös från tändplattan plattan måste såklart lös de är fastlödda och de nya måste lödas fast.
Här fanns utanpåliggade tändsploe och cdi box ivf. Lösa laddspolarna på statorn hittade jag inte på Lynx men leta på skidoo 377 så hittar du säkert dem också.
 

Rontaa

Rookie sledder
13 jan 2018
14
0
1
Ja det sitter en utanpåliggandetändspole och cdi. Ja den går ju bättre på lägre varv men dock sämre än den gjort tidigare. Kan man mäta vilka spolar som är dålig på statorn eller är det enklare köpa en ny stator. Och isåfall var hittar man en sådan som?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Innan du köper någ nytt sätt dit nya stift för de släcks lätt av lilla min sta för mycket choke som ex. Om de inte blir bättre ta bort tändhattarna och ersätt dem med ståltråd som du sticker in i tändkabeln o virar runt tändstiften de utesluter fel på tändhattar den ska gå perfekt med ståltråd.
Steg 2
Om du har separat cdi box så testa byta den lösa tändspolen med tändkablarna på först innan du går på spolarna nere på statorn för om den går dåligt på på låg och högfart kan du ha tur att de är den. Som sagt du kan sätta dit tändspole från vad du vill . Du behöver inte bry dig om vilken tändkalbel som ska va på höger resp vänster cylinder för motorn har wasted fire och de innebär att den tänder bägge cylindrarna varenda gång kolvarna passerar toppläget. Om du inte hittar en tändspole så hör med mig jag har säker en dubbelspole du kan få köpa från en Arctic cat eller Yamaha srx de blir billigare än en ny ivf. Men som sagt de är en kvalificerad gissning de är nog 50/50 chans om de är statorsolar eller lösa tändspolen och cdi boxen kan de även va som grädde på eleändet.
Ang mäta statorspolarna så skulle de gå om du hitta rätt värden men de lär du inte hitta i första taget. Lösa tändspolen går mäta men jag vet inte värde och den kan va väck trots rätt värden.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Här kan du se en bild/länk på en 377 statorplatta till en med de två löstagbara spolarna. De är de två avlånga spolarna som sitter ovanpå varandra.
Dessa spolar brukar Skoterdelen och Rinab sälja men jag hittade bara till 503an motorn ev är de samma spolar på 377,, jag tror det men kan inte bekräfta.

Som sagt jag tror dessa spolar passar 377 motorn Lynx som skidoo har ju rotax motorn. Kollar du på texten på sidan så sere du att 377an är med på listan. De följer med korta kablar så man löder fast en bit från spolarna alt direkt på spolarna.
Men dubbelkolla med firman innan du slår till och vi hoppas fört på den lösa tändspolen ska va väck.
 

Rontaa

Rookie sledder
13 jan 2018
14
0
1
Okej.. Jag antar att man ser hur det ska sitta när man tar lös den. Ska något sedan gå till cdi boxen? Men ska prova med tändhattarna först och hoppas det är så enkelt
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Prova föst nya tändstift för de går sönder på ett grisblink. Testa sedan utan tändhattar dvs med lösa järn/koppartrådar. Felsökning nr 3 skulle jag prova annan tändspole den lösa och om du kan låna en CDi skulle jag provat den också innan jag gav mig på statorn.
Ang löda fast spolar på statorn går inte göra fel de kan vändas vilken väg som helst och kablarna behöver man inte heller löda fast på någon speciell sida. Sätt fast dem som de gamla sitter bara.