Lynx Enduro-Var ta ström?

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Ska stoppa på nya hantagsvärmare för dom gamla var slut. Då jag ska stoppa i där dom gamla satt så funkade dom inte så började kolla om jag hade nån ström där-ingen alls! Då började jag leta om man kunde tjuva ström nån annanstans men hittar ingenting.
Vars kan jag ta ström, från lyset..?:hmmmm:
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Uppenbarligen har något gått söndet. Då du inte har någon spänning i gamla anslutningen. Du borde söka rätt på vad som är fel på i gamla anslutningen. Ett skadat kablage eller dyligt kan ge fel även på annat. Oftast när man som minst önskar det... Sök rätt på felet.

Annars är det väl bara att försöka leta reda på andra anslutningar till samma nät/kablage på en del som fungerar. Så du behåller belastningen på samma del av statorn / generatorn. För att undvika eventulla problem.
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Ok, tack för svaret.
Men all annan el fungerar som det ska, men jag hittar av nån anledning bara jordkablar!!
Så jag kan alltså inte ta ström från lyset för då kan den delen av statorn/generaton gå sönder
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Då en skoter saknar säkringar. OM det då blivit kortslutning i hantagsvärmaren kan mycket väl en kabel brunnit av som en säkring hade gjort. En anledning till att du bara hittar jord i anslutningen till hantagsvärmarna skulle kunna vara att kabeln har smält ihop men något annat. Jag tycker personligen att det är fel. Att inte försöka söka efter felet då elsystemet på skotern är så litet och laga det felet som finns där.
Men nog du kunna koppla in på belysningen utan att det går sönder. Men om det blir något nytt problem så kanske felen blir konstiga eller svårsökta pga "hemfix".
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Skulle vara kul och veta om du fick till det, har själv en enduro som hand och tumvärmare inte funkar på, så jag måste väl antagligen köpa nya eller kolla om det är nå annat problem :)
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Har inte fått till det ännu, men har forskat i det vilka kablar som ska gå vars så blir nån kväll i veckan så fort som möjligt att kolla om det funkar

Innan du köper nya så kolla om dom är trasiga, kan ju vara att kabel har lossat från själva "värmedelen"
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Har inte fått till det ännu, men har forskat i det vilka kablar som ska gå vars så blir nån kväll i veckan så fort som möjligt att kolla om det funkar

Innan du köper nya så kolla om dom är trasiga, kan ju vara att kabel har lossat från själva "värmedelen"