Lynx enduro stannar när man lägger i backen

srxOlsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
187
1
16
51
Rimbo sweden
Tjenare grabben har köpt en enduro 400f -04 med rer back
Men när han ska lägga i backen så stannar motorn
Men är man med o gasar vid rätt tillfälle så kan man lyckas att hålla den igång
När den stannar så får man rycka en heldel för att den ska starta igen precis som att soppan är slut.
Så vad kan det bero på eller finns det någon justering eller är tomgången för låg
Har ingen instruktions bok så vad ska tomgången ligga på?
Samt vad ska den ha för ingreppsvarv?

Tacksam om någon har några tips eller ideer om vad det kan vara
 

srxOlsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
187
1
16
51
Rimbo sweden
Jag har den nog på 1500rpm
Och när man lägger i backen så måste man vara med o pumpa på gasen.
Det verkar nästan som att soppan stryps eller att pumpen gör att det blir vakum i förgasarna för när den stannar så är den lite tjurig att få i gång.
 
R

RevMan

Är skotern varmkörd.
Fläktmotorerna måste vara fullvarma för att inte jävlas med backen.
Det sitter luftskruvar på förgasarna som du kanske skulle skruva in lite, men jag skulle nog regöra förgasarna först.
Kolla insugsgummin efter sprickor.

Ta kompprov
 

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Hade samma problem med min Lynx Re 600, dog nästan alltid när man skulle lägga i backen.
Bytte till 2 nya stift, då försvann problemet direkt. Vet inte om det satt fel stift i före eller
vad det kan ha berott på.
 
R

RevMan

Ska vara NGK Br9ES med 0,45-0,5mm elektrodavstånd.

Men som sagt ta ett kompprov.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Jag hade samma problem på min Ranger mountain och det beroddde på insugen. Alltså förgasarflänsarna på min var slut och den drog tjuvluft där och den dog när jag skulle lägga i backen om jag inte höll gas samtidigt. Ett tips att kolla upp iaf. Efter jag bytt starta den bättre och kan lägga i backen direkt efter start oavsett temperatur.
 

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Jag har hört att det är ett tecken på att byta kolvar. Polarns 600 betedde sig så men efter kolvbyte inga problem.