Lynx Enduro 700 sp -02

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Hej!

Har köpt en beg. Lynx Enduro 700 sp -02 som har gått 480 mil!

Finns det nåt speciellt att kolla innan vinter kommer (om den nu kommer ;))

Och är det en bra skoter?

/nisse

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Är inte så hemma på skotrar..vad menar du med pto sidan?
Och hur kollar jag om det är bra komp?

/Nissepisse

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Är inte så hemma på skotrar..vad menar du med pto sidan?
Och hur kollar jag om det är bra komp?

/Nissepisse
PTO står för Power Take Out, dvs variator sidan, MAG står för magnet (tror jag) dvs kedjehussidan:)

Du kollar om det läkt fett på PTO-sidan genom att kolla längst in mot packboxen på Primärvariatorns axel :) är det mkt fett där så är packboxen dålig/ åkt ut :)

Du kollar kompen genom att fixa en kompressionsmätare som du senare skruvar in i ena tändstiftshålet o drar till mätarn står still (du drar i startsnöret ett par gånger dvs), då läser du av värdet o gör lika dant på andra cylindern :)

du bör även kolla insugsgummina efter torrsprickor är ett tips :)

Sen om man vill så finns det ju en massa olika grejjer man kan göra/gå igenom på en skoter under sommarn :)

T.ex: Byta kedjehusolja, fetta upp boggien, byta stift, rengöra förgasare o byrta dåliga slangar, kolla över framvagnsinställningar dvs Toe-out är rätt och en jäkla massa annat om man vill det :bigsmile:

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Tack LynxtuktarN!!

Då ska jag kolla upp om jag hittar nå fett på "pto sidan" =)

Om man nu får tag i en kompressionsmätare, vad är ett "ok" värde då?

Tändstift har jag bytt!

Såg att det fanns flera fettnipplar, vad ska det vara för fett?

Sen har jag funderat på om det finns nåt smart sätt att lyfta/köra upp skotern på i garaget, är ju inte back på den.... så är ju lite drygt att vända på den...kanske finns nåt färdigt att köpa??

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Tack LynxtuktarN!!

Då ska jag kolla upp om jag hittar nå fett på "pto sidan" =)

Om man nu får tag i en kompressionsmätare, vad är ett "ok" värde då?

Tändstift har jag bytt!

Såg att det fanns flera fettnipplar, vad ska det vara för fett?

Sen har jag funderat på om det finns nåt smart sätt att lyfta/köra upp skotern på i garaget, är ju inte back på den.... så är ju lite drygt att vända på den...kanske finns nåt färdigt att köpa??
Fettet du ska använda ska vara köldtåligt hellst, men inget måste, finns på statiol mm , fettet till kullagerna i boggien ska du använda vanligt kullagerfett :)

Angående detdär med att flytta runt skotern i garaget så finns det många lösningar, det enklaste är att köpa ett par rullbockar på nån hemsida som säljer skotertillbehör, men det billigaste (o funkar bra) är att göra egna i metall/trä :)

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Matar på med mer frågor!! =)

Sen är det väl bra att byta olja i kedjehuset? vad ska det vara för olja?

Och vilken olja ska man ha till bränslet?

Är det nå mer olja man ska ha koll på?

Och kylvätskan vad ska det vara?

:D

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Matar på med mer frågor!! =)

Sen är det väl bra att byta olja i kedjehuset? vad ska det vara för olja?

Och vilken olja ska man ha till bränslet?

Är det nå mer olja man ska ha koll på?

Och kylvätskan vad ska det vara?

:D
Det är bara att mata på med frågor! :D

Olja till kedjehuset finns på närmsta åf om man vill så, men det går att köpa fårn statiol också har jag för mig, eller på shell tror jag :)

Oljan till bränslet finns det massor av, man kan köra på vanlig "two stroke oil" för snöskoter som man köp från statiol (inte det bästa men dugligt för "vanlig" körning, jag kör med det iaf ) eller shellolja, Sen om du far till närmsta åf så finns det att köpa typ bombardier two-stroke oil eller liknande i 4L dunkar :)

Näe, så länge du inte kör fyrtakt så skare inte va nå mer oljor att hålla koll på :)

angående kylvätskan så är jag inte hundra tyvärr :)

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
Ska väl ligga kring 9 men så länge värdena på cylindrarna ligger nära varandra så är det bra eftersom olika mätare visar olika.

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Nu har man tagit första premiärturen =)

Men det är nåt som inte är som det ska tror jag! Den "hackar" liksom när den börjar driva! Kollade variatorremmen och det hade släppt några trådar från den, övrigt såg den fräsch ut!

Kan det vara den som gör att den "hackar"?

Var köper jag en ny isåfall? Och är det lätt att byta? Är ju en "rookie" på skotrar =)!

/Nissepisse

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
hackar? kuggar över?

Kolla mattspänningen och kedjespänning

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Mattspänning o kedjespänning som sagt. Men även remmen kan ha fått "midja". Har du ingen reservrem så är det ett måste innan man beger sig ut. Men kan ju även vara variatorerna som beter sig lite konstigt vid krypkörning. Går den bättre när du trycker på eller kommit upp i fart?

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Har varit å inhandlat ny rem idag!

Det märks inte lika mycket när jag kommit upp i fart! Märks mest när jag startar och saktar ner! Hoppas det är remmen!

Men hur byter man remmen? Måste jag lossa på nå skruvar?

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Var å tänkte byta rem, var lite bökigt men fick bor den gamla och dit med nya! Så nu går skotern mycket mjukare var en bit på gamla remmen som var rikitigt sliten!

Så nu är det väl bara å vänta på mer snö å kallare väder =) Just nu så små regnar det lite :(

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Vad köper man sån styrstål billigt?

Har plastskidor som är lite slitna är det kanske bäst att köpa nya skidor med?

Vilka i såfall? Tips?

//Nisse

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
SLP PP skidor är ju ett rätt så vanligt val av många skoteråkare, jag skaffa det till min o det enda nackdel hittills med dom är dom kan spåra lite på packade underlag vad jag märkt på det lilla ja kört i vinter..

Sen finns C&A Pro, C&A Pro Mtx osv, men dom kan jag inte säga nåt om då jag inte testat dom:)

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Nån som vet om det går att få tag på en sån här?

Sitter bak på skotern är väl till för att ha fötterna på!

Bifogar bild!

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Artikelnummer 861777700 höger sida
Artikelnummer 861777800 vänster sida.

Beställ hos närmaste Lynxhandlare!